INWESTYCJE
Ameryka wybrała low-code
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Webcon, aż 85% amerykańskich CIO potwierdza, że aplikacje budowane na platformach low-code są kluczowe dla ich organizacji. Co więcej, 84% z nich wskazuje, że w najbliższych 2 latach low-code jeszcze zyska na znaczeniu. Eksperci Webcon zaznaczają, że zapotrzebowanie na tę technologię rośnie również w Polsce.
Data publikacji: 26.06.2023
Data aktualizacji: 08.01.2025
Podziel się:

– Jako dostawca platformy low-code działający zarówno na rynku europejskim jak i w Ameryce Północnej, Webcon uważnie obserwuje oba rynki. Przeprowadzone przez nas w Stanach Zjednoczonych badanie dobitnie pokazuje istotną rolę narzędzi low-code w amerykańskich firmach. Wyniki raportu sugerują również, że powinniśmy spodziewać się jeszcze większej adopcji low-code w Polsce, Niemczech i tak naprawdę w całej Europie, która szybko przyjmuje dobre praktyki, niezależnie od tego, gdzie zostały wdrożone. Już teraz CIO amerykańskich firm podkreślają znaczenie platform low-code w obliczu rosnącego zapotrzebowania na aplikacje biznesowe – zaznacza Mike Fitzmaurice, Wiceprezes Webcon na Amerykę Północną.
Amerykańskie wyzwania
W badaniu „The State of Low-Code 2023” wzięli udział dyrektorzy IT amerykańskich firm. Dotyczyło ono stopnia adaptacji low-code w USA oraz wyzwań, przed jakimi stoi tamtejszy sektor technologiczny. Z badania wynika, że aż 8 z 10 CIO uważa, że tempo rozwoju ich aplikacji biznesowych jest niewystarczające, a projekty opóźnione względem oczekiwań biznesu. Do tego 64% wskazuje, że potrzeby sygnalizowane przez końcowych użytkowników powstającego oprogramowania często zmieniają się w trakcie trwania projektu. 51% badanych przyznaje, że już na etapie tworzenia specyfikacji rozwiązania IT wymagania sygnalizowane przez biznes są mało precyzyjne. To komplikuje proces powstawania aplikacji i zwiększa koszty projektu. Dla co drugiego CIO w USA problematyczna staje się też kwestia utrzymania wielu różnych narzędzi IT oraz konieczność skalowania rozwiązań wraz z rozwojem firmy.
Im większa organizacja, tym problemy z utrzymaniem licznych aplikacji stają się bardziej uciążliwe. Ankietowani wskazali, że na wysokie koszty nowych rozwiązań IT składa się m.in. długi proces ich dostarczania. Analiza wymagań, implementacja, kodowanie, konfiguracja i szkolenie nowych użytkowników – w przypadku dedykowanych rozwiązań każdy z tych etapów trwa długo, angażuje dużą liczbę pracowników i generuje znaczne koszty. Zdaniem szefów IT z USA rozwiązaniem jest technologia low-code.
Polskie rozwiązanie
89% CIO podkreśla, że wykorzystanie platform low-code pozwala na znaczne oszczędności finansowe. Dla 93% aplikacje uruchamiane na platformach low-code są bardziej dopasowane do potrzeb biznesu niż oprogramowania pudełkowe. Również 90% dyrektorów IT zaznacza, że technologia low-code pozwala na szybsze dostarczanie nowych rozwiązań, a 87% docenia elastyczność aplikacji powstałych na bazie platform low-code.
Poproszeni o porównanie aplikacji biznesowych zbudowanych na bazie platform low-code oraz aplikacji dedykowanych, pisanych przez programistów, amerykańscy szefowie IT podkreślają przede wszystkim, że aplikacje low-code powstają dużo szybciej (90% odpowiedzi), lepiej odpowiadają na potrzeby biznesowe (93%) i są tańsze (89%). Wyniki wyglądają podobnie, gdy CIO porównują low-code do tzw. „rozwiązań pudełkowych” (odpowiednio 89%, 90% i 87%).
Webcon, polska firma technologiczna rozwijająca autorską platformę low-code Webcon BPS, postrzega wyniki badania amerykańskiego rynku jako potwierdzenie swojej misji. Dziś już 75% tamtejszych firm deklaruje, że rocznie dostarcza do 10 aplikacji opartych o technologię low-code, wykorzystując do tego 2 lub więcej platform tej klasy.
– Wyniki naszego badania potwierdzają to, co obserwujemy od wielu lat: firmy potrzebują coraz większej liczby nowoczesnych rozwiązań, aby sprostać stale rosnącym potrzebom technologicznym. Popyt cały czas przewyższa podaż, a tworzenie nowych aplikacji adresujących pojedyncze problemy biznesowe w oderwaniu od siebie już się nie sprawdza. Priorytetami są szybkość, skalowalność, standaryzacja i łatwość wprowadzania zmian w aplikacjach biznesowych. W Webcon wierzymy, że sposobem na podjęcie współczesnych wyzwań jest podejście, które nazywamy „fabryką aplikacji”. W jego myśl firmy potrzebują narzędzia, które pozwala wdrożyć strategię tworzenia wielu spójnych, niezawodnych i użytecznych aplikacji na dużą skalę i ciągle je udoskonalać. Webcon BPS to platforma, która umożliwia wdrożenie właśnie takiego podejścia – podsumowuje Mike Fitzmaurice.
Metodologia badania: raport „The State of Low-Code 2023” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego przez think tank Vanson Bourne na zlecenie Webcon w USA w 2 połowie 2022 roku. Dane zebrano podczas 150 wywiadów online przeprowadzonych z osobami zajmującymi stanowisko Chief Information Officer w małych i średnich firmach z siedzibą w USA.
Webcon jest największym polskim producentem oprogramowania low-code i jednym z największych dostawców systemów obiegów dokumentów w Polsce (pod względem przychodów za rok 2020 według zestawienia Computerworld TOP200). Od 2006 roku krakowska firma konsekwentnie realizuje strategię opartą na trzech filarach takich jak rozwój organiczny, ekspansja międzynarodowa i budowa kanału partnerskiego. Z flagowego produktu Webcon BPS korzysta obecnie ponad 850 firm reprezentujących różne branże na 5 kontynentach. Wśród nich są m.in. Siemens Finance, Mitsubishi Electric, Tauron, LPP, Echo Investment, Intersport, Nowy Styl, Warbud, Pratt & Whitney Canada. 120 pracowników Webcon pracuje w głównej siedzibie w Krakowie oraz w oddziale w Seattle w USA. Firma dostarcza swoje rozwiązania bezpośrednio, poprzez własną sieć sprzedaży oraz rozwija międzynarodową sieć partnerską, która skupia ponad 70 integratorów systemów IT dostarczających aplikacje dla swoich klientów za pomocą platformy Webcon BPS.
Funkcjonalność, wiarygodność i rozpoznawalność firmy potwierdzili analitycy globalnego rynku IT. Webcon jako pierwszy polski dostawca pojawił się w raporcie agencji Forrester „Now Tech: Digital Process Automation, Q4 2021”, plasując się w międzynarodowym gronie 43 wiodących dostawców technologii do digitalizacji procesów biznesowych.
Więcej informacji o firmie: www.webcon.com/pl.
Źródło: Webcon

Redakcja „SMART Business”
Magazyn branżowy
Wydawnictwo SMART Media
Misją „SMART Business” jest opowiedzenie Ci bardzo konkretnej historii… Historii o liderach i o tym, jak stać się jednym z nich. Historii o pieniądzach i o tym, jak je zarabiać oraz nimi zarządzać. Historii o stylu życia nastawionym na rozwój i generowanie wartości. Historii o budowaniu relacji zarówno z partnerami biznesowymi, jak i członkami własnego zespołu.