Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Bank przyjazny firmie, czyli jaki?

GOSPODARKA I FINANSE

Bank przyjazny firmie, czyli jaki?

Różnice między produktami i usługami finansowymi zacierają się. Banki proponują klientom bardzo podobne funkcjonalności. Kluczem do zatrzymania klienta jest jego dobre doświadczenie. Customer Experience (CX) może pomóc nie tylko wyróżnić się na tle konkurencji, ale i zdobyć lojalność konsumenta. Jak zatem banki starają się być przyjazne firmom?


Data publikacji: 16.04.2024

Data aktualizacji: 16.04.2024

Podziel się:

„Klienci oczekują wciągających, angażujących doświadczeń i naturalnych, płynnych interakcji z firmami. Od spersonalizowanej oferty, przez bezproblemową obsługę za pośrednictwem różnych kanałów, po spójność komunikacji marki z ich własną wizją świata: klienci dzisiaj chcą być widoczni i słyszani, chcą być traktowani jako wartościowy i wyjątkowy partner relacji, a nie tylko – jako bezosobowy element transakcji” – wynika z raportu Customer Experience „Epoka nowych doświadczeń” przygotowanego przez PZU.

Wniosek z innego raportu „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?” Brandly360 jest z kolei taki, że „klienci nie wybaczają”. Problemy napotkane np. podczas korzystania z mało intuicyjnej aplikacji mają swoje dalsze konsekwencje. Niestety raczej nie ma tu miejsca na „drugie szanse”. Banki coraz bardziej dbają zatem o to, by ich propozycje były nie tylko korzystne dla przedsiębiorców, ale i przyjazne. Sprawdziliśmy, co proponują kluczowe podmioty i przeanalizowaliśmy aktualną ofertę bankową.

PKO BP – największa sieć placówek

PKO BP, największy bank w Polsce, ofertę dla firm ma szeroką. „Przedsiębiorcy mają dedykowanych doradców, mogą skorzystać z oferty kredytowej i leasingu, produktów rozliczeniowych, najmu samochodów, faktoringu i ubezpieczeń. Do dyspozycji jest kantor internetowy oraz osobisty kontakt z dealerem. Klienci banku mogą też zabezpieczyć ryzyko zmiany cen paliw czy ryzyko kursowe” mówi Jakub Kurtiak, dyrektor Biura Sprzedaży Bankowości Firm w PKO BP.

Kilka dni temu bank ogłosił, że rozpoczął współpracę z firmą Comarch, dzięki której klienci korporacyjni i przedsiębiorstwa będą mogły zlecać przelewy bezpośrednio w swoim systemie Comarch ERP Optima bez logowania do serwisu iPKO biznes. W efekcie firmy, które korzystają z obu tych programów, mogą uprościć czynności finansowo-księgowe. Wśród operacji, jakie może zrealizować organizacja, znajdują się m.in. zlecanie przelewów w tym przelewy MPP/Split Payment, przelewy do ZUS, przelewy podatkowe oraz zagraniczne, pobieranie historii transakcji czy sprawdzanie salda rachunków.

Stosunkowo nową funkcją dla wszystkich firm, niezależnie od ich formy prawnej, jest też wieloosobowy dostęp do serwisu internetowego iPKO. Umożliwia ona wspólne zarządzanie finansami organizacji kilku uprawnionym osobom, zgodnie z ustalonym przez firmę sposobem reprezentacji.

Do końca maja br. w PKO BP trwa też promocja dla klientów, którzy otworzą nowe konto firmowe z kartą Visa. Mogą oni otrzymać 20% miesięcznie zwrotu za wydatki na stacjach paliw – tankowanie, ładowanie elektryka czy zakupy.

Firmy korzystające z usług PKO w nowej wersji aplikacji mobilnej iPKO biznes mają dostępne również przelewy krajowe natychmiastowe Express Elixir. To trzeci typ przelewu oddany do użytku w smartfonie obok przelewu krajowego Elixir i na rachunek własny.

Niezależnie od miejsca, w jakim aktualnie znajduje się klient, umożliwiamy mu skorzystanie z nowej oferty czy obsługi już posiadanych rozwiązań. To ważne, żeby wyprzedzać potrzeby przedsiębiorców, którzy działają w zmiennym i wymagającym otoczeniu mówi Jakub Kurtiak. Dysponujemy największą siecią placówek, dlatego jesteśmy dostępni również dla klientów, którzy preferują tradycyjne sposoby kontaktu z bankiem – dodaje.


Klienci nie wybaczają. Problemy napotkane np. podczas korzystania z mało intuicyjnej aplikacji mają swoje dalsze konsekwencje. Niestety raczej nie ma tu miejsca na „drugie szanse”. Banki coraz bardziej dbają zatem o to, by ich propozycje były nie tylko korzystne dla przedsiębiorców, ale i przyjazne. Sprawdziliśmy, co proponują kluczowe podmioty i przeanalizowaliśmy aktualną ofertę bankową.


ING Bank Śląski – terminal w telefonie

W ING Banku Śląskim znajdziemy z kolei takie ciekawe rozwiązania, jak: terminal w telefonie, leasing auta w aplikacji oraz ekspert na wideo.

Aplikacja eTerminal umożliwia przyjmowanie płatności na telefonie lub tablecie w dowolnym miejscu. Bank akceptuje płatności kartami Mastercard, Visa oraz portfelami cyfrowymi: Apple Pay i Google Pay, a także BLIKIEM. Firmy, które chcą korzystać z aplikacji, podpisują umowę zdalnie, w bankowości internetowej Moje ING lub ING Business. Pieniądze są dostępne na koncie organizacji – najpóźniej do godziny 10:00 w następnym dniu roboczym wyjaśnia Magdalena Ostrowska, starszy menedżer ds. komunikacji w ING Banku Śląskim. Przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów stałych, jedynie prowizję od transakcji. Startująca firma może skorzystać z oferty programu Polska Bezgotówkowa i przez 12 miesięcy nie ponosi żadnych kosztów. Dodatkowe 2 miesiące bez opłat otrzymuje od ING.

Warto również wiedzieć, że w ING można zawnioskować o leasing auta już od pierwszego dnia działalności. Decyzję o leasingu firma otrzymuje w ciągu 24 godzin. Klient korzystający z Mojego ING jest w stanie załatwić sporo formalności w bankowości mobilnej: złożyć wniosek, podejrzeć umowę i polisę, faktury i rozliczenia. Całkowicie zdalnie może także podpisać umowę podpisem kwalifikowanym. ING finansuje pojazdy w PLN oraz EUR na okres do 72 miesięcy. Decydując się natomiast leasing pojazdu elektrycznego w ING, firma nie zapłaci za rejestrację oraz może skorzystać z dopłat w ramach Programu „Mój Elektryk” – podkreśla Magdalena Ostrowska.

Nowością w ofercie banku są spotkania wideo z ekspertem biznesowym, które mocno wpisują się w dbanie o Customer Experience klienta. Można je umawiać na stronie ing.pl, wybierając datę, godzinę oraz formę spotkania.

BOŚ BANK – finansowanie inwestycji proekologicznych

Bank Ochrony Środowiska oferuje firmom produkty w szczególności o charakterze inwestycyjnym, które obok korzyści wynikających inwestycji mogą dać dodatkowe benefity. – Umożliwiają one uzyskanie oszczędności z tytułu zmniejszenia zużycia wody czy surowców wykorzystywanych do produkcji, opłat za gospodarcze wykorzystanie środowiska, zwiększenie efektywności energetycznej, czyli szeroko rozumiane finansowanie inwestycji o charakterze proekologicznym – tłumaczy  Beata Pawlak, główny specjalista ds. komunikacji w BOŚ BANK-u.

BOŚ oferuje przedsiębiorcom kredyt „EkoOszczędny”, który umożliwia sfinansowanie do 100% wartości inwestycji netto. Warto wiedzieć, że bank nie wymaga przedstawienia biznesplanu (tylko prognoz finansowych na okres kredytowania uwzględniających wyliczanie oszczędności). Jak podkreśla Beata Pawlak, okres spłaty kredytu może wynosić 15 lat i jest dostosowany do oszczędności, jakie przedsiębiorca uzyska w związku z przeprowadzoną inwestycją. Spłata kredytu może być dokonywana z oszczędności.

W przypadku inwestycji wpływających na poprawę efektywności energetycznej przedsiębiorstwa mogą uzyskać dodatkowe benefity w postaci białych certyfikatów. – Białe certyfikaty stanowią mechanizm, który pozwala otrzymać dodatkowe środki pieniężne za wykonanie modernizacji służących poprawie efektywności energetycznej i skutkujących oszczędnością energii. Świadectwa te wydawane są na wniosek dla planowanych (przyszłych) przedsięwzięć, których szczegółową listę określa Ustawa o efektywności energetycznej. Przykładowo mogą to być inwestycje z zakresu termomodernizacji, modernizacji i remontu sieci ciepłowniczych i źródeł ciepła, odzysku energii czy ograniczenia strat związanych z poborem, przesyłaniem lub dystrybucją energii, jak również ograniczenia energochłonności procesów i urządzeń – tłumaczy ekspertka BOŚ.

Wniosek ten wraz z wynikami audytu efektywności energetycznej należy złożyć do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych. W przypadku pozytywnej oceny dokumentów wydawana jest promesa świadectwa. Białe certyfikaty przyznawane są dopiero po zakończeniu inwestycji i złożeniu dokumentacji powykonawczej. Warto podkreślić, że świadectwa są prawami majątkowymi zbywalnymi na Towarowej Giełdzie Energii.


Klienci oczekują wciągających, angażujących doświadczeń i naturalnych, płynnych interakcji z firmami. Od spersonalizowanej oferty, przez bezproblemową obsługę za pośrednictwem różnych kanałów, po spójność komunikacji marki z ich własną wizją świata.


Credit Agricole – program z rabatami

Bank Credit Agricole swoją przewagę konkurencyjną chce budować, łącząc bankowość tradycyjną z usługami dostępnymi w świecie cyfrowym. – Z jednej strony do dyspozycji klientów są wyspecjalizowani, profesjonalni i przyjaźni doradcy firmowi, którzy pomogą dobrać odpowiedni produkt, sfinansować potrzeby biznesowe – od planów inwestycyjnych po zapewnienie płynności finansowej. Z drugiej strony stawiamy na digitalizację, czyli m.in. zdalny proces otwarcia konta, aplikację mobilną, w której można wykonać przelewy krajowe czy zagraniczne, ale też wymienić waluty w kantorze czy zamówić kartę lub terminale płatnicze w wersji tradycyjnej lub SoftPOS, czyli terminal w smartfonie – mówi Filip Kaczmarek, dyrektor Pionu Małych i Średnich Przedsiębiorstw i Agrobiznesu banku Credit Agricole.

Nowością w Credit Agricole jest platforma internetowa pod nazwą Strefa Biznesu, która została stworzone wspólnie ze spółkami z Grupy Europejskiego Funduszu Leasingowego. Zapewnia ona możliwość nie tylko zarządzania finansami firmy na co dzień, ale również korzystanie z dodatkowych usług, m.in. z leasingu, wynajmu aut, księgowości czy pakietów medycznych.

Klienci banku mogą również korzystać z Klubu Korzyści, czyli rabatów na wybrane produkty czy usługi. Firmy jako uczestnicy programu są w stanie docierać zatem ze swoją ofertą do nowych konsumentów, proponując im atrakcyjne zniżki.

mBank - wsparcie w księgowości

W mBanku przedsiębiorcy znajdą mOrganizer, czyli narzędzie do prowadzenia księgowości firmy, które jest zintegrowane z kontem. Bank oferuje również możliwość uzyskania wsparcia w księgowości i zrozumieniu zawiłych przepisów od wykwalifikowanej księgowej.

Klienci banku mogą również mieć terminal w telefonie dzięki aplikacji POSapp. Na firmy z branży e-commerce czeka bramka płatnicza Paynow. Tym, którzy dopiero chcą zacząć działać w sieci, mBank oferuje preferencyjne warunki w promocji ze Sky-shopem.

Krzysztof Drozd, starszy specjalista ds. relacji z mediami mBanku podkreśla również, że dzięki Centrum kompetencji zarówno przedsiębiorcy, jak i ci, którzy dopiero planują otworzyć własny biznes, mogą w jednym miejscu dowiedzieć się o wszystkich ważnych dla nich informacjach, takich jak raporty branżowe, aktualności, kalendarz przedsiębiorcy czy porady na start.

Nest Bank – gwarancja niższej marży kredytu

W związku z tym, że rośnie zainteresowanie kredytami, zwłaszcza wśród firm działających w sektorach takich jak handel czy e-commerce, a także wśród tzw. wolnych zawodów, Nest Bank stawia na rozwój oferty kredytowej dla firm. – Dostępność kredytów dla mikrofirm jest coraz lepsza, co ma kluczowe znaczenie. W dużym stopniu przyczynia się do tego program gwarancji de minimis prowadzony przez BGK, dzięki któremu banki mogą oferować lepsze warunki kredytowe. W Nest Banku nie tylko oferujemy kredyty z gwarancjami BGK, ale również staramy się, aby nasza oferta była atrakcyjna – mówi  Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes zarządu Nest Banku. – Od zeszłego roku wprowadziliśmy kredyt z gwarancją niższej marży, co pozwala przedsiębiorcom na oszczędności i efektywniejsze zarządzanie kosztami – dodaje.

Promocja „Gwarancja niższej marży” będzie trwała do końca czerwca 2024 r. Nest Bank deklaruje, że marża kredytowa w ramach ofert „BIZnest Kredytu w Ratach – Przedsiębiorca” oraz „BIZnest Kredytu w Ratach – Profesjonalista” zostanie obniżona, jeśli klient przedstawi korzystniejszą ofertę lub umowę kredytu gotówkowego czy gotówkowo-konsolidacyjnego z innego banku.


Klienci dzisiaj chcą być widoczni i słyszani, chcą być traktowani jako wartościowy i wyjątkowy partner relacji, a nie tylko – jako bezosobowy element transakcji.


Bank Millennium – nowa aplikacja mobilna

Digitalizacja współpracy z firmami jest jednym z celów strategicznych Banku Millennium, dlatego w połowie ubiegłego roku udostępnił on nową aplikację mobilną dla firm. – Oddaliśmy w ręce firm produkt całkowicie nowy pod kątem technologicznym, z funkcjami zaprojektowanymi od początku, przetestowany przez klientów w pilocie. Proponujemy nowy design, skupiony na wygodzie użytkownika, o dużych możliwościach personalizacji. Nawiązujemy w dużej mierze do naszej, wielokrotnie nagradzanej, aplikacji dla klientów indywidulanych, ponieważ tego oczekują od nas przedstawiciele firm, którzy chcą mieć najlepsze doświadczenia cyfrowe również w usługach dla biznesu – mówi Antonio Pinto, członek zarządu Banku Millennium.

Budowa nowej aplikacji została poprzedzona badaniami i testami z użytkownikami, które pozwoliły zrozumieć potrzeby tak różnorodnej grupy odbiorców. Pokazały one m.in. różnice w korzystaniu z aplikacji – duże firmy i osoby nimi zarządzające używają aplikacji mobilnej głównie do kontroli, mniejsze wykonują w niej większość operacji bankowych. Dlatego jako kluczowa kwestia została wskazana możliwość personalizacji aplikacji – można ją dopasować do potrzeb konkretnego użytkownika.

– Zanim powstał pierwszy ekran nowego rozwiązania, przeprowadziliśmy wywiady z klientami. Wzięliśmy pod uwagę szerokie, mocno zróżnicowane spektrum organizacji i osób, które korzystają z naszych aplikacji. Byli to zarówno właściciele niewielkich firm, którzy osobiście prowadzą swoje finanse, jak i członkowie zarządów dużych korporacji czy jednostek samorządu terytorialnego, za którymi stoją rozbudowane działy finansowe. Badania pokazały, że oczekiwania użytkowników w pewnym stopniu są spójne. Wszyscy chcieli, by aplikacja dała im wygodę, poczucie kontroli i pozwoliła oszczędzać czas. Zakres funkcji zależał oczywiście od wielu czynników, przede wszystkich od roli danej osoby w organizacji, specyfiki firmy, ale także indywidualnych przyzwyczajeń – mówi Paweł Idzikowski kierujący zespołem produktów bankowości przedsiębiorstw w Departamencie bankowości elektronicznej Banku Millennium i dodaje: – Dla naszego zespołu było to zupełnie nowe podejście w projektowaniu skierowanym do przedsiębiorstw. Wprawdzie zawsze koncentrowaliśmy się na kliencie, ale teraz myśleliśmy o nim nie tylko jako o firmie, lecz o człowieku, który chce jak najlepiej przysłużyć się swojej organizacji, a od banku oczekuje rozwiązań, które mu w tym pomogą.

 

Dorota Siudowska-Mieszkowska

Wydawca redakcji ekonomii
Wydawnictwo Naukowye PWN

Dziennikarz, autorka artykułów i raportów z zakresu zarządzania, ekonomii, finansów i nowych technologii. Przez kilkanaście lat była redaktorem naczelnym publikacji adresowanych do biznesu. Obecnie, od 10 lat, jako wydawca zarządza redakcją ekonomii w Wydawnictwie Naukowym PWN. Jest wydawcą wielu bestsellerów autorstwa zarówno polskich, jak i zagranicznych autorów, do których zaliczają się światowej sławy ekonomiści, w tym nobliści.

Zobacz również


Przeczytaj