Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Kiedy zdecydować się na zakup, kiedy na wynajem, a kiedy na leasing pojazdów?

FIRMOWA MOBILNOŚĆ

Kiedy zdecydować się na zakup, kiedy na wynajem, a kiedy na leasing pojazdów?

Flota samochodowa generuje poważne udział w kosztach funkcjonowania firmy. Sprawdźmy, jak różne metody finansowania firmowej floty wpływają na aspekt kosztowy działania organizacji.


Data publikacji: 16.04.2024

Data aktualizacji: 17.04.2024

Podziel się:

Czynniki kosztowe budowania firmowej mobilności

Wybierając flotę dla firmy, należy uwzględnić takie czynniki, jak wymagania klientów, charakter zadań przewozowych oraz mobilność pracowników. Przede wszystkim dobór samochodu uzależniony jest od profilu działalności danej organizacji oraz bieżących potrzeb transportowych. Z tego względu, dobierając samochód, należy zwrócić uwagę na takie parametry techniczne jak: możliwości ładunkowe, efektywność i ekonomika jednostki napędowej (moc silnika, zużycie paliwa, spełnienie norm Euro).

Do innych ważnych cech należy poziom awaryjności. Niższy poziom awaryjności oznacza mniejsze koszty utrzymania floty oraz, co bardzo istotne, mniejsze ryzyko niewykonania zadania. Różne kryteria wyboru floty przyjmujemy, dobierając samochody dla działu sprzedaży towarów, a inne do dystrybucji dóbr.

W ostatnich latach firmy, starając się zoptymalizować koszty, zaczęły wykorzystywać tzw. całkowity koszt posiadania stanowiący środek na podejmowanie decyzji o zakupie nowych samochodów. Całkowity koszt posiadania (TCO) to cena zakupu środka trwałego powiększona o koszty eksploatacji. Ocena całkowitego kosztu posiadania oznacza szersze spojrzenie na to, czym jest produkt i jaka jest jego wartość w czasie.

Wybierając pomiędzy alternatywnymi rozwiązaniami w ramach decyzji o zakupie, kupujący często patrzą na krótkoterminową cenę produktu, znaną jako cena zakupu. Powinni jednak wziąć również pod uwagę jego cenę długoterminową, czyli całkowity koszt posiadania. Są to długoterminowe wydatki poniesione w okresie użytkowania produktu i jego ostatecznej utylizacji. Produkt o niższym całkowitym koszcie posiadania potrafi wygenerować większą wartość w dłuższej perspektywie. Okazuje się, że całkowity koszt posiadania może wahać się nawet o kilka procent w przypadku różnych modeli aut, co prawdopodobnie przełoży się nawet na kilkanaście tysięcy złotych oszczędności.

Zakup samochodu firmowego – argumenty za i przeciw

Samochody firmowe są obecnie jednym z najdroższych aktywów, jakie firma może zakupić, zwłaszcza że ceny nowych i używanych pojazdów wciąż rosną. Zakup floty firmowej wymaga zainwestowania dużego kapitału w jeden składnik aktywów. Tych pieniędzy zarząd nie wykorzysta już w innym obszarze. Z drugiej strony, nabywając samochód za gotówkę lub na kredyt, stajemy się jego właścicielem. Zakupiony produkt podlega amortyzacji, czego nie uzyskamy, kupując samochód w leasingu operacyjnym. Kredytobiorca może też swoją umowę zakończyć przed terminem.

Kupując samochód za gotówkę, mamy możliwość negocjacji ceny, swobodę wyboru w zakresie obsługi pojazdu i ubezpieczenia. Stając się właścicielem samochodu, możemy go też w dowolnym momencie sprzedać.


Wybierając pomiędzy alternatywnymi rozwiązaniami w ramach decyzji o zakupie, kupujący często patrzą na krótkoterminową cenę produktu, znaną jako cena zakupu. Powinni jednak wziąć również pod uwagę jego cenę długoterminową, czyli całkowity koszt posiadania.


Wynajem auta firmowego – argumenty za i przeciw

Wynajem długoterminowy to doskonała alternatywa do zakupu lub leasingu pojazdów. Jest to forma finansowania polegająca na wydzierżawieniu przedmiotu na podstawie umowy (np. samochodu osobowego). Minimalny okres wynajmu to jeden miesiąc. Kwota należności uzależniona jest od ustalonego przebiegu wynajmu, szacowanego przebiegu wynajmowanych samochodów oraz okresu obowiązywania umowy. Szczegółowe warunki najmu dopasowywane są do rodzaju prowadzonej działalności oraz indywidualnych potrzeb wynajmującego.

Umowa najmu gwarantuje stałe i jasno określone koszty wynajmu samochodu. W skład kosztów wynajmu wchodzą: użytkowanie pojazdu (m.in. amortyzacja auta), koszty rejestracji samochodu w kraju, koszty ubezpieczenia OC i AC oraz assistance, przeglądy techniczne pojazdu, wymiana opon, likwidacja szkód powstających w toku użytkowania, serwis związany z wymianą części oraz płynów eksploatacyjnych, a czasami nawet karta paliwowa.

W związku z tym zwolnieni jesteśmy z konieczności wykupu ubezpieczenia oraz ponoszenia innych kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu. Jeżeli nastąpi wypłata z polisy ubezpieczeniowej, nie tracimy zniżek. W przypadku najmu długoterminowego użytkownik płaci tylko za korzystanie z samochodu, a nie za jego nabycie. Wraz z zakończeniem umowy pojazd jest zwracany do firmy wynajmującej lub może zostać wykupiony po cenie ustalanej na podstawie wartości rynkowej oraz czasu trwania umowy najmu. Klient, zwracając samochód, ma prawo również do wynajęcia nowego modelu dopasowanego do jego aktualnych wymagań.

Wybierając najem długoterminowy samochodu, nie możemy przekroczyć określonego w umowie limitu kilometrów, w przeciwnym wypadku za każde nadmiarowe tysiąc metrów, które przejedziemy, dodatkowo zapłacimy doprecyzowaną w umowie stawkę. Firmy wynajmujące samochody dysponują na ogół ograniczonym wyborem modeli oraz standardem wyposażenia pojazdu. W przypadku ponadnormatywnego zużycia lub uszkodzenia auta istnieje konieczność uiszczenia dodatkowej opłaty na koniec wynajmu.

Leasing floty firmowej – argumenty za i przeciw

W ramach możliwości nabycia samochodów osobowych przez firmę dysponujemy dwoma podstawowymi rodzajami leasingu: finansowym i operacyjnym.

Umowa leasingu finansowego gwarantuje otrzymanie do użytkowania samochodu osobowego na podstawie uregulowania opłaty wstępnej i comiesięcznego opłacania rat. W tej sytuacji od wartości samochodu odliczana jest opłata wstępna, której wysokość wpłynie na kwotę comiesięcznej raty. Im ta opłata jest wyższa, tym niższe będą późniejsze raty. Na koniec umowy leasingowej pojazd staje się własnością leasingobiorcy.

W leasingu operacyjnym otrzymujemy do użytku pojazd na podstawie comiesięcznego opłacania rat. Podobnie jak w leasingu finansowym regulowana jest opłata wstępna. W leasingu finansowym samochód stanowi środek trwały firmy podlegający amortyzacji. Natomiast w leasingu operacyjnym samochód nie stanowi środka trwałego firmy, a odpisy amortyzacyjne dokonuje leasingodawca. Po zakończeniu umowy przedsiębiorca może wykupić pojazd.

Leasing jesteśmy w stanie dopasować do modelu działalności naszej firmy, m.in. w zakresie amortyzacji oraz kosztów podatkowych. Otrzymanie leasingu jest stosunkowo łatwe, a koszty związane z utrzymaniem samochodu są rozkładane na cały okres trwania umowy. Leasingowi towarzyszą preferencyjne umowy powiązane, czyli dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub konserwacji pojazdu. Istnieje większa możliwość wynegocjowania korzystnych warunków leasingu przez przedsiębiorcę w porównaniu do umowy kredytowej.

Wadą leasingu będzie ograniczona możliwość decydowania przez przedsiębiorcę o przeznaczeniu pojazdu, który po zakończeniu umowy leasingowej (dot. leasingu operacyjnego) nie stanie się jego własnością. Kolejną wadą umowy leasingowej jest brak możliwości dokonywania zmian bez zgody finansującego w przedmiocie leasingu. Leasingodawcy wymagają na ogół serwisowania aut w ściśle określonych serwisach oraz ubezpieczania u konkretnych ubezpieczycieli na warunkach ustalonych w umowie. W przypadku zaistnienia wad w pojeździe, za które nie odpowiada leasingodawca, przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia się do zbywcy pojazdu, co znacznie utrudnia dochodzenie roszczeń. Finansujący nie ponosi odpowiedzialności wobec przedsiębiorcy, jeżeli przedmiot leasingu nie jest przydatny do celu, jaki on sobie zaplanował.

Najważniejszą wadą leasingu jest konieczność zapłaty wszystkich rat leasingowych w przypadku utraty pojazdu (kradzieży lub zniszczenia).


Wadą leasingu będzie ograniczona możliwość decydowania przez przedsiębiorcę o przeznaczeniu pojazdu, który po zakończeniu umowy leasingowej (dot. leasingu operacyjnego) nie stanie się jego własnością.


Zakup vs wynajem vs leasing pojazdów – porównanie

Różnice między zakupem, leasingiem a wynajmem długoterminowym pojazdów firmowych przedstawia poniższa tabela.

ZakupLeasingWynajem długoterminowy
Samochód jest własnością przedsiębiorcy bezpośrednio po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży.Samochód staje się własnością leasingobiorcy wraz z opłaceniem ostatniej raty – leasing finansowy. Leasing operacyjny pozwala na korzystne warunki wykupu auta po okresie leasingowania. Samochód po okresie umowy może zostać wykupiony, zwrócony lub wymieniony na nowy.
W przypadku zakupu na kredyt spłacamy raty kredytu. Podczas spłacania kredytu istnieje możliwość odliczenia 75% kosztów eksploatacyjnych. Rata miesięczna jest wyższa, ponieważ spłacana jest cała wartość pojazdu, która zostaje pomniejszona o wartość końcową ustalaną indywidualnie (na ogół jest to od 1 do 10%).Rata miesięczna jest niższa, ponieważ klient spłaca różnicę pomiędzy ceną zakupu a wartością pojazdu na koniec trwania umowy.
Właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca.Właścicielem auta jest leasingodawca.Właścicielem auta jest firma wynajmująca, z tego względu najem długoterminowy rozliczany jest podobnie jak leasing operacyjny.
Koszty obsługi pojazdu oraz ubezpieczenie są po stronie właściciela pojazdu.Koszty i obsługa związane z eksploatacją auta występują po stronie leasingobiorcy.Koszty obsługi i eksploatacji auta wliczone są w koszty wynajmu pojazdu. W związku z tym zwolnieni jesteśmy z konieczności wykupu ubezpieczenia oraz ponoszenia innych kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu.
-Brak rozliczania przebiegu pojazdu na końcu umowy leasingowej.Zdefiniowany w umowie przebieg mający wpływ na koszty serwisu i liczbę opon. Na koniec umowy najmu następuje rozliczenie przebiegu auta.
Jeżeli samochód jest kupiony na firmę na podstawie faktury VAT (23%) – a kupujący jest czynnym podatnikiem VAT – może odliczyć podatek częściowo lub w całości.Rata jest kosztem uzyskania przychodu (w części raty dla auta spalinowego dotyczy wartości do 150 tys. netto. Natomiast dla auta elektrycznego kwota ta wynosi 225 tys. zł).Rata jest kosztem uzyskania przychodu (w części raty dla auta spalinowego dotyczy wartości do 150 tys. netto. Natomiast dla auta elektrycznego kwota ta wynosi 225 tys. zł).
Możliwe jest ujęcie samochodu w kosztach uzyskania przychodu, pod warunkiem, że auto jest niezbędne do prowadzenia działalności.Koszt uzyskania przychodu po stronie leasingobiorcy.Koszt uzyskania przychodu po stronie wypożyczającego.

Zakup vs wynajem vs leasing pojazdów – podsumowanie

W ostatnich latach zmieniło się podejście firm do posiadania i użytkowania floty samochodowej. Dotychczas dominował przede wszystkim zakup pojazdów w formie kredytu, leasingu z niskim wykupem oraz nadzór nad całym procesem użytkowania i kosztami eksploatacji przez zasoby firmy. Obecnie coraz częściej zadania z zakresu tworzenia i realizowania polityki flotowej przejmują wyspecjalizowane firmy z branży CFM.

Car Fleet Management (CFM) to zarządzanie flotą pojazdów obejmujące kompleksową opiekę i nadzór nad parkiem samochodowym. Odbywa się ono poprzez całokształt zadań z zakresu zarządzania – począwszy od przydziału samochodów do określonych działań, przez pełen zakres obsługi serwisowej (przeglądy, naprawy, wymiany opon) i formalnej (opieka ubezpieczeniowa, raportowanie przebiegu i kosztów paliwa, likwidacja szkód), aż po wybór odpowiedniej polityki flotowej.

Firmy wyspecjalizowane w zakresie CFM oferują ponadto finansowanie nabycia pojazdu w formie leasingu lub długoterminowego wynajmu samochodów, a celem ich działalności jest zapewnienie klientowi maksymalnych korzyści z użytkowania floty pojazdów.

Redakcja „SMART Business”

Magazyn branżowy
Wydawnictwo SMART Media

Misją „SMART Business” jest opowiedzenie Ci bardzo konkretnej historii… Historii o liderach i o tym, jak stać się jednym z nich. Historii o pieniądzach i o tym, jak je zarabiać oraz nimi zarządzać. Historii o stylu życia nastawionym na rozwój i generowanie wartości. Historii o budowaniu relacji zarówno z partnerami biznesowymi, jak i członkami własnego zespołu.

Zobacz również


Przeczytaj