Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Krajowy System e-Faktur – przewodnik po rewolucji w fakturowaniu

ROZWÓJ FIRMY

Krajowy System e-Faktur – przewodnik po rewolucji w fakturowaniu

Krajowy System e-Faktur całkowicie zmieni naszą dokumentację gospodarczą. Rozwiązanie miało wejść w życie w lipcu tego roku, jednak ostatecznie zostanie wdrożone później, prawdopodobnie w 2025. Każda organizacja biznesowa powinna solidnie przygotować się na wspomniane zmiany.


Data publikacji: 16.04.2024

Data aktualizacji: 16.04.2024

Podziel się:

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowe narzędzia stają się nieodłączną częścią współczesnego biznesu. Krajowy System e-Faktur (KSeF), rewolucjonizując zarówno sposób dokumentowania transakcji gospodarczych, jak i metodę przekazywania faktur kontrahentom, ma stanowić znaczący krok w procesie cyfrowej transformacji podatkowej. Niestety jego wprowadzenie zostało wstrzymane przez nowego ministra finansów.

Faktura ustrukturyzowana

– Ustawa o podatku od towarów i usług definiuje pojęcie faktury ustrukturyzowanej jako dokumentu wystawianego za pomocą KSeF wraz z przypisanym mu unikalnym identyfikatorem – mówi Łukasz Prządo, starszy menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego w firmie doradczej Deloitte. – Faktura taka służy jako nowy sposób dokumentowania transakcji handlowych, zasadniczo wypierając dokumenty w tradycyjnej formie papierowej czy dotychczasowe elektroniczne dokumenty nieposiadające narzuconej struktury. Jej istotną cechą jest właśnie logiczna struktura precyzyjnie definiująca zakres danych oraz ich techniczny układ, który pozostaje tożsamy dla wszystkich tego typu dokumentów. Ujednolicenie formatu dokumentu umożliwia daleko idącą automatyzację części procesów – zarówno podatkowych, jak i tych dotyczących szeroko rozumianego biznesu.

Krajowy System e-Faktur to środowisko informatyczne pozwalające na wysyłkę i odbiór faktur ustrukturyzowanych, w tym nadawanie przesyłanym dokumentom unikalnych numerów identyfikacyjnych. Założenia systemu przewidują, iż przedsiębiorca przygotowuje dane identyfikujące fakturę, a następnie przesyła ją przez dedykowany interfejs do KSeF. Po przypisaniu identyfikatora dokument trafia do obrotu prawnego i staje się fakturą strukturyzowaną, do której dostęp otrzymuje odbiorca oraz – opcjonalnie – osoby trzecie upoważnione przez odbiorcę, np. pracownicy biura rachunkowego.

Zasadniczą korzyścią nowego systemu rozliczeń jest możliwa automatyzacja procesów podatkowych, wzrost przejrzystości obrotu fakturowego, a także poprawa kontroli nad rozliczeniami VAT. Zmiana ta wpisuje się w szerszy proces cyfryzacji rozliczeń VAT w ramach Unii Europejskiej. Dodatkowo założenia KSeF przewidują archiwizację przesłanych faktur, co znacznie ułatwia zarządzanie dokumentacją i dostęp do historii transakcji zarówno po stronie Ministerstwa Finansów, jak i podatników. Przewiduje się również, że upowszechnienie faktur ustrukturyzowanych istotnie przyspieszy obieg dokumentów między podatnikami, co pozwoli na zwiększenie płynności finansowej firm.

Jak wdrożyć i maksymalnie wykorzystać potencjał KSeF?

– Skuteczne wdrożenie KSeF wymaga zidentyfikowania istniejących procesów w ramach organizacji oraz określenia wpływu, jaki nowy system fakturowania będzie mieć na dany obszar biznesu – uważa Łukasz Prządo. – W tym zakresie punktem wyjścia jest identyfikacja aktualnych możliwości środowiska finansowo-księgowego. Wielu dostawców oprogramowania oferuje dedykowane rozwiązania bezpośrednio w ramach istniejących systemów. Ale skuteczna implementacja KSeF obejmuje dodatkowe zagadnienia związane np. z koniecznością zapewnienia przeszkolenia pracowników czy przeanalizowania wpływu KSeF na istniejącą praktykę i relacje biznesowe. Doświadczenie pokazuje, iż wdrożenie KSeF stanowi niejednokrotnie podstawę do szerszej debaty na temat specyfiki funkcjonujących w organizacji procesów finansowo-księgowych.

Nowy system fakturowania wymaga naturalnie od podatników poniesienia pewnych kosztów adaptacyjnych. Jednak wydaje się, że długoterminowe korzyści płynące z harmonijnego funkcjonowania KSeF przewyższają początkowe wydatki dzięki możliwemu zwiększaniu efektywności operacyjnej. Wdrożenie KSeF będzie dawać organom podatkowym znacznie szybszy i szerszy dostęp do informacji finansowych firm. To spowoduje, iż istotnego znaczenia nabierze wkrótce zapewnienie terminowego raportowania danych o wysokiej jakości.


Zasadniczą korzyścią nowego systemu rozliczeń jest możliwa automatyzacja procesów podatkowych, wzrost przejrzystości obrotu fakturowego, a także poprawa kontroli nad rozliczeniami VAT. Zmiana ta wpisuje się w szerszy proces cyfryzacji rozliczeń VAT w ramach Unii Europejskiej.


Wyboista droga do KSeF

– Krajowy System e-Faktur (KSeF) funkcjonuje już od 2022 r. – przypomina Andrzej Kudaj, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego w Deloitte. – Korzystanie z niego ma stać się obowiązkowe potencjalnie już w 2025 r. co do zasady dla każdego podatnika VAT z siedzibą albo stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce (o ile stałe miejsce prowadzenia działalności uczestniczy w danej transakcji). Według zapowiedzi rozwiązanie to pozwoli administracji skarbowej na uszczelnienie poboru podatku, a biznesowi stworzy możliwość wdrożenia automatyzacji i poprawy wydajności procesów fakturowania oraz obsługi faktur przychodzących.

Jednocześnie przygotowanie do KSeF jest dla wielu organizacji niezwykle złożonym procesem, angażującym szerokie grona interesariuszy i dotykającym kluczowych aspektów prowadzonego biznesu. Wysiłki wdrożeniowe napotykają również na wielorakie praktyczne wyzwania, których rozwiązania nie ułatwia wciąż płynne otoczenie prawne i techniczne ani ograniczony dorobek praktyczny okresu fakultatywnego e-faktur.

Struktura logiczna albo inaczej schema e-faktury – FA(2) – liczy około 400 pól (w tym wiele o charakterze fakultatywnym) z założenia umożliwiających prezentację ważnych informacji biznesowych. W praktyce jednak różnorodność faktur wystawianych przez podatników przekracza w wielu przypadkach możliwości schemy. Trudności mogą wynikać z całkowitego braku dedykowanego pola dla danej informacji albo jego ograniczonej funkcjonalności (np. powiązania z całą fakturą zamiast z konkretną pozycją). Schema zawiera co prawda uniwersalne pola przeznaczone na dodatkowe informacje, jednak i one mają swoje ograniczenia techniczne, a dowolny sposób korzystania z nich może prowadzić do pojawienia się wielu niekompatybilnych ze sobą sposobów prezentacji danych, ograniczając tym samym korzyści z KSeF związane z automatyzacją przetwarzania faktur.

Faktura ustrukturyzowana jest uważana za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF, o ile nie została ona odrzucona na etapie jej przetwarzania. Rodzi to pytanie o właściwy moment ujmowania wystawianych faktur w rejestrach. Istotnego znaczenia nabiera również terminowość wysyłki faktur, np. w kontekście ustalania okresu rozliczeniowego VAT czy właściwych kursów walut obcych. Ponadto raz wystawionej w KSeF faktury nie można już anulować i zapobiec jej wejściu do obrotu prawnego.

– Wdrożenie KSeF może oznaczać konieczność głębokich zmian w metodologii wystawiania dokumentów – zwraca uwagę Andrzej Kudaj. – W kontekście faktur korygujących Ministerstwo Finansów dąży do wyeliminowania tak zwanych korekt do zera, które mają być zastrzeżone tylko dla pewnych specyficznych przypadków. Zniesione mają zostać przy tym noty korygujące, co – jak można się spodziewać – zmusi podatników do wystawiania faktur korygujących w szerszym zakresie niż dotychczas. Jeżeli zaś chodzi o faktury zaliczkowe, narzucony ma być wymóg szczegółowego określenia przedmiotu zamówienia lub umowy, z tytułu których wpłacana jest zaliczka. Nie wystarczy wykazanie jej samej jako pozycji faktury, jak to często miało dotąd miejsce.

Wystawianie i zwizualizowanie faktury w KSeF nie zawsze może być możliwe od ręki w stacjonarnych punktach sprzedaży. Tymczasem brak jasnych wytycznych, czy i w jakiej formie nabywca powinien wówczas otrzymywać inne potwierdzenie transakcji. Również schema FA(2) nie przewiduje dedykowanych pól w celu wskazania osoby dokonującej zakupu w imieniu nabywcy. Oznacza to, że podatnicy, w imieniu których nabyć dokonują ich pracownicy, będą musieli sami wdrożyć niezawodne i uniwersalne rozwiązania do identyfikacji wydatków pracowniczych wśród strumienia faktur przychodzących w KSeF.

– To tylko część wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy wdrażający faktury ustrukturyzowane w swoich firmach – twierdzi Andrzej Kudaj. – Nierzadko bywa ich więcej, np. związanych z wymianą załączników (która nie będzie, co do zasady, obsługiwana przez KSeF), wizualizacją faktur dla kontrahentów (MF przewiduje obowiązek stosowania weryfikujących kodów QR) czy uwierzytelnieniem i zarządzaniem uprawnieniami w KSeF. Dlatego niezmiernie ważne jest podjęcie przygotowań z odpowiednim wyprzedzeniem, aby uniknąć pośpiechu i dać sobie czas na identyfikację i rozważenie wszelkich kluczowych bądź wątpliwych kwestii.

Nauczyć się fakturowania od nowa

Projekt zakłada rozległe zmiany w stosunku do stanu obecnego w zakresie realizacji procesu fakturowania zdarzeń gospodarczych. To powoduje, że wszystkie podmioty gospodarcze muszą dokonać rewizji dzisiejszych procesów i ustalić, jak realizować obowiązek dokumentowania transakcji. Wiadomo, że proces fakturowania co do zasady obciąża sprzedawcę. Niemniej KSeF nie pomija również nabywców, bo wprowadza diametralne zmiany w procesie pozyskiwania faktur, aby możliwe było optymalne podatkowo rozliczenie zakupu.

– Te okoliczności powodują, że dla wszystkich uczestników obrotu gospodarczego będzie to gigantyczna zmiana i wyzwanie, któremu należy poświęcić czas oraz środki finansowe – uważa Andrzej Dulka, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. – Nie ulega wątpliwości, że wdrożenie omawianego systemu pochłonie gigantyczne kwoty po stronie wszystkich uczestników obrotu gospodarczego. W przypadku największych podmiotów wydatki będę wielomilionowe i można odnieść wrażenie, że projektodawcy nie podchodzą do tego faktu z należytym zrozumieniem. Warto też podkreślić, że im dłużej będzie trwał cały proces, tym większe koszty pochłonie. Inicjatywa wdrożenia KSeF została ogłoszona już kilka lat temu. Można zakładać, że czasu na jej finalne wdrożenie pozostało już niewiele, a nadal nie wiadomo, jak w szczegółach ma działać ten system i jakie wymagania mają spełniać przedsiębiorcy, którzy będą zobowiązani go implementować i stosować we własnych organizacjach. Kierując się przekazem płynącym ze strony Ministerstwa Finansów, ciągle nie wiadomo, czy system obejmie tylko relacje B2B, czy również B2C.Takich pytań bez odpowiedzi jest dziś bardzo dużo. Pozostaje mieć nadzieję, że nie później niż w czerwcu tego roku (taki termin deklaruje MF) poznamy ostateczny kształt rozporządzeń wykonawczych, które rozwieją wszystkie wątpliwości.

Kierując się dotychczasowymi wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów, PIIT przyjmuje, że odwrotu od KSeF nie będzie i czasowe zawieszenie projektu wynika jedynie z woli uniknięcia krytycznych błędów. Według Izby każda inicjatywa, która kieruje się takimi założeniami, jest zrozumiała. Lepiej późno niż wcale zidentyfikować potencjalne problemy, ale projektodawcy powinni mieć na uwadze tych wszystkich przedsiębiorców, którzy podjęli już kroki zmierzające do wdrożenia omawianego systemu, ponieśli znaczne nakłady, a każde wstrzymanie tych inicjatyw generuje dodatkowe koszty. Dlatego kluczowe jest, aby jak najszybciej przedsiębiorcy otrzymali informacje, w jakim kształcie i od kiedy KSeF wejdzie w życie.

System KSeF to niewątpliwie gigantyczna inicjatywa nie tylko po stronie przedsiębiorców, ale również administracji skarbowej. Wydaje się, że projektodawcy mają świadomość tego faktu i – zdaniem Andrzeja Dulki – trudno im odmówić dobrej woli w konsultowaniu projektowanych rozwiązań z różnymi uczestnikami procesu. Takie podejście było widoczne w ubiegłym roku i wcześniej, a obecnie widać nowe otwarcie w tym obszarze.

Kluczowym celem konsultacji powinno z założenia być wypracowanie stanowiska co do kierunków realizacji koncepcji i ustalenia wspólnego rozumienia obowiązków wynikających z przepisów prawa. Problem w tym, że obecnie stan prawny jest dziurawy, bo nie wiadomo, jak ostatecznie będzie działał system. Konsultacje prowadzone zarówno w ubiegłym roku, jak obecnie, ciągle bardziej przypominają proces poszukiwania dobrych rozwiązań niż ustalania finalnego kształtu obowiązków.

– Zawsze warto rozmawiać i konsultować, ale mimo wielu odbytych spotkań i mnóstwa poświęconego czasu niewiele dobrego wynika z tego dla przedsiębiorców. Kluczowe jest bowiem zamknięcie koncepcji, ustalenie terminu wejścia w życie KSeF i kontynuowanie, a nawet zintensyfikowanie procesu konsultacji, aby wdrażając obowiązki wynikające z przepisów, każdy przedsiębiorca miał pewność, że to, co robi, jest zgodne z oczekiwaniami projektodawców, a środki, które na to przeznacza, będą dobrze wydane – podkreśla Andrzej Dulka.


Nowy system fakturowania wymaga naturalnie od podatników poniesienia pewnych kosztów adaptacyjnych. Jednak wydaje się, że długoterminowe korzyści płynące z harmonijnego funkcjonowania KSeF przewyższają początkowe wydatki dzięki możliwemu zwiększaniu efektywności operacyjnej.


Czekamy na audyt

A jak wyjaśnia tę sytuację Ministerstwo Finansów? Niestety nie udało nam się porozmawiać z nikim z kierownictwa resortu, by uzyskać informacje, jakie konkretne plany ma minister Andrzej Domański. Z Biura Komunikacji i Promocji otrzymaliśmy jedynie następującą odpowiedź: „Krajowy System e-Faktur (KSeF), który miał obowiązywać w formie obligatoryjnej od 1 lipca 2024 r., zostanie wdrożony w późniejszym terminie. Zależy nam na dostarczeniu dobrego rozwiązania informatycznego mającego wpływ na gwarancję obrotu gospodarczego w Polsce. Przesunięcie terminu daje też podatnikom dodatkowy czas na przygotowanie się do korzystania z KSeF.

Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF podamy na przełomie kwietnia i maja. Natomiast w drugiej połowie marca przedstawimy projekt rozwiązań legislacyjnych, który będzie uwzględniał wnioski z zakończonego cyklu spotkań konsultacyjnych. Aktualnie analizujemy różne uwagi i propozycje zgłoszone w trakcie konsultacji. Podatnicy nadal mogą dobrowolnie testować KSeF. Wystawianie faktur w KSeF jest możliwe od 2022 r. w ramach wprowadzonego rozwiązania fakultatywnego”.

W pierwszym etapie konsultacji dotyczących rozwiązań prawnych i funkcjonalności obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zorganizowano 9 spotkań, w których wzięło udział łącznie około 10 tys. uczestników. 21 marca br. podczas spotkania podsumowującego cykl „Konsultujemy KSeF” (niestety bez przedstawicieli mediów) Ministerstwo Finansów zaprezentowało główne założenia zmian w systemie.

Ministerstwo Finansów proponuje zmiany w KSeF

Na stronie internetowej resortu czytamy: „Proponujemy m.in. ujednolicenie terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników oraz dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF. Zakładamy udostępnienie wszystkim podatnikom możliwości wystawiania elektronicznych faktur » offline « poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. Planujemy odroczenie wprowadzenia kar za niestosowanie KSeF. Odroczymy też obowiązek podania numeru KSeF w płatnościach oraz na fakturach wystawianych z kas rejestrujących i paragonach z NIP. W maju 2024 r. urzędy skarbowe w całym kraju rozpoczną szkolenia dla przedsiębiorców”.

Dziękuję za zainteresowanie i zaangażowanie w dotychczasowy proces konsultacji KSeF – podkreślił minister Andrzej Domański podczas wspomnianego spotkania. Jesteśmy miło zaskoczeni skalą odzewu na nasze zaproszenie do tych rozmów. Otrzymane od Państwa informacje ułatwiły nam prace nad zmianami. Zapewniam, że konsultacje traktujemy poważnie, są i będą one dla nas istotnym elementem procesu tworzenia nowych rozwiązań. Jesteśmy otwarci na współpracę, dyskusję i argumenty. Jednocześnie podtrzymuję wcześniejszą deklarację – obligatoryjny KSeF będzie wdrożony. Dołożymy też wszelkich starań, żeby jak najszybciej ogłosić nową datę obowiązkowego korzystania z tego systemu.

– Przygotowując propozycje zmian, staraliśmy się odpowiedzieć na oczekiwania przedsiębiorców związane z zapewnieniem sprawnego wdrożenia obowiązku ustawowego. Jednocześnie w naszych analizach braliśmy pod uwagę to, jak duże nakłady poniesiono do tej pory w związku z przygotowaniami do KSeF. W odpowiedzi na postulaty rynku podjęliśmy decyzję, że obowiązek e-fakturowania będzie wprowadzony w jednym momencie dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Nie będzie różnicowania terminów stosowania KSeF w zależności od statusu podatnika –poinformował Marcin Łoboda, szef Krajowej Administracji Skarbowej.

– Wiele omawianych dziś rozwiązań zostanie przedstawionych do dalszych konsultacji już w formie propozycji zmian do ustawy – dodał Jarosław Neneman, wiceminister finansów. – Stanie się to do 3 kwietnia. Natomiast datę odroczenia obowiązkowego KSeF podamy na przełomie kwietnia i maja. Przy czym, jak już informowaliśmy, KSeF nie zacznie obowiązywać w 2024 r. Kwiecień poświęcimy na konsultacje projektu nowelizacji i analizę uwag przesłanych do resortu. Na początku maja chcielibyśmy skierować projekt ustawy do kolejnych etapów prac legislacyjnych.

– Zakładamy odroczenie obowiązku podania numeru KSeF w płatnościach, w tym dla Mechanizmu Podzielonej Płatności – czytamy na stronie MF. – Da to przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie systemów IT do KSeF. Zaproponujemy dodatkowe odroczenie dla faktur wystawianych z kasy rejestrującej i paragonów z NIP, uznanych za faktury.

Wprowadzimy w okresie przejściowym dla wszystkich podatników opcję wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. Tym samym zliberalizujemy obowiązki KSeF w początkowym okresie funkcjonowania systemu obligatoryjnego.


Faktura ustrukturyzowana jest uważana za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF, o ile nie została ona odrzucona na etapie jej przetwarzania. Rodzi to pytanie o właściwy moment ujmowania wystawianych faktur w rejestrach.


Odpowiadając na wątpliwości i postulaty dotyczące sposobu postępowania z tzw. fakturą konsumencką, MF planuje dopuszczenie możliwości wystawiania takich faktur w KSeF. Zapewni konsumentom dostęp do faktury w KSeF przez jej wydanie z kodem QR (tzw. dostęp anonimowy do faktury w KSeF).

W czasie konsultacji przedsiębiorcy zgłaszali problemy z identyfikacją statusu nabywcy w fakturze. Dlatego resort proponuje zrównoważenie odpowiedzialności wystawcy i nabywcy w zakresie obowiązków KSeF. Usunie też sygnalizowany problem wystawcy w ustaleniu, czy ma obowiązek wystawić w KSeF fakturę dla podatnika zwolnionego z VAT. Wprowadzona zostanie samoidentyfikacja nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę faktury w KSeF. Podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na fakturach numer VAT (gdy są zarejestrowani dla potrzeb VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej.

W reakcji na zgłoszenia dotyczące braku możliwości przesyłania załączników przez KSeF Ministerstwo umożliwi dodawanie załączników do faktury za media, usługi telekomunikacyjne i inne zbiorcze. W okresie niezbędnym do dostosowania rozwiązań zapewni dodatkowe odroczenie obowiązku stosowania KSeF dla faktur za takie czynności. Umożliwi też wcześniejsze generowanie oraz pobór certyfikatów nabywcy do faktur wystawianych w okresie awarii i offline.

W kontekście wdrożenia KSeF przewidziano uproszczenie dla podatników wykluczonych cyfrowo. W okresie przejściowym będzie możliwe stosowanie faktur papierowych przez podatników, u których uruchomienie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka. Proponowane rozwiązanie dotyczy sytuacji, gdy żaden z wystawianych u takich podatników dokumentów nie przekracza kwoty 450 zł – do sumy wartości 10 tys. zł miesięcznie.

Odroczone będzie nakładanie kar za niestosowanie KSeF. Złagodzi to skutki błędów przedsiębiorców w początkowym okresie działania systemu w wersji obligatoryjnej.

– Zdajemy sobie sprawę, jak dużą zmianą dla podatników jest wprowadzenie obowiązkowego KSeF – zaznacza szef KAS Marcin Łoboda. – Dlatego naszą rolą i zadaniem jest wyjście do przedsiębiorców oraz wspieranie ich, zarówno w okresie poprzedzającym system obligatoryjny, jak i w pierwszej fazie jego funkcjonowania.

Wdrożenie KSeF – szkolenia dla firm

W maju tego roku mają się rozpocząć szkolenia dla przedsiębiorców w urzędach skarbowych. Osoby zainteresowane będą mogły uczestniczyć w nich stacjonarnie w siedzibie urzędu oraz online. Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej w czasie szkoleń przedstawią m.in. główne założenia i funkcjonalności KSeF, zakres obowiązkowego e-fakturowania, zasady generowania kodów QR oraz metody uzyskania dostępu do e-faktur. Omówią również funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania, tj. Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz aplikacji mobilnej KSeF. Podatnicy będą mogli umówić się także na indywidualne spotkania, podczas których otrzymają niezbędne informacje związane z obowiązkowym KSeF i korzystaniem z bezpłatnych narzędzi przygotowanych dla nich przez MF.

Podatnicy, księgowi oraz przedstawiciele firm, które tworzą własne oprogramowanie do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych będą mogli korzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia będzie udzielała nie tylko wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, lecz także szeroko rozumianej pomocy technicznej. Uruchomienie tej infolinii technicznej ma nastąpić w lipcu bieżącego roku.

Mieczysław Starkowski

Dziennikarz
technologiczny

Autor jest dziennikarzem, publicystą, redaktorem magazynu „IT Reseller”. Od wielu lat zajmuje się teleinformatyką, m.in. był redaktorem naczelnym miesięcznika „Świat Telekomunikacji”. Ma wykształcenie ekonomiczne, w przeszłości pracował również w czasopismach biznesowych.

Zobacz również


Przeczytaj