Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Pierwsze kroki na drodze do cyfrowej transformacji organizacji

ROZWÓJ FIRMY

Pierwsze kroki na drodze do cyfrowej transformacji organizacji

– Nie trzeba być wielkim, aby zacząć, ale trzeba zacząć, aby być wielkim – powiedział Zig Ziglar. Słowa legendarnego mówcy przekładają się na świat nowych technologii oraz na procesy cyfrowej transformacji wielu organizacji na całym globie. Pierwsze kroki na drodze tej zmiany niewątpliwie powinny opierać się na audycie akceleracji cyfrowych i pragmatycznym podejściu do biznesu. Biznes wymaga ciągłego zajmowania się przyszłością, jest nieustanną kalkulacją, instynktownym ćwiczeniem się w prognozowaniu.


Data publikacji: 17.04.2024

Data aktualizacji: 07.01.2025

Podziel się:

Czym jest cyfrowa transformacja firmy?

Cyfrowa transformacja to zaś szereg procesów prowadzących do zmiany sposobu myślenia o działaniu przedsiębiorstwa, którego częścią jest wykorzystanie relatywnie nowych rozwiązań technologicznych w celu zwiększenia efektywności, przewagi konkurencyjnej, a tym samym do wzrostu wartości firmy przez maksymalizację generowanych zysków. Reasumując, transformacja cyfrowa to ciągłe dążenie do usprawnienia operacji biznesowych dzięki nowym technologiom dające wymierne efekty ekonomiczne.

Tylko dla dużych firm czy niekoniecznie?

Mitem jest pogląd, iż transformacja cyfrowa jest prosta pod względem założeń, a skomplikowana we wdrożeniu. Do procesu jej realizacji mogą przystąpić zarówno duże, jak i małe firmy. Z jednej strony dana transformacja to zastosowanie technologii cyfrowej do lepszej obsługi klienta. Za pośrednictwem współpracy z odpowiednim partnerem technologicznym rozwiązania mogą być odpowiednio dopasowane do wielkości i aktualnych potrzeb danej firmy Z drugiej zaś jest ona procesem kompleksowym, który angażuje realnie wszystkie jednostki tworzące daną organizację (często wymaga przy tym pozyskania nowych kompetencji), przekształcając pozytywnie sposób jej funkcjonowania.


Transformacja cyfrowa to ciągłe dążenie do usprawnienia operacji biznesowych dzięki nowym technologiom, dające wymierne efekty ekonomiczne.


Wspólny wysiłek

Osiągnięcie dojrzałości cyfrowej w biznesie zależy od sposobu organizacji firmy. Z uwagi na to, iż transformacja dotyczy całej organizacji, a nie tylko wybranego obszaru, musi ją trafnie zrozumieć zarówno Chief Executive Officer (CEO), jak i Chief Information Officer (CIO) firmy. CEO powinien aktywnie szukać osób, które będą wspierały ww. zmianę, natomiast CIO dbać o rozwój umiejętności kadry. Punkt widzenia współczesnego CIO powinien być również nie tyle nowy, co inny, odpowiadając za wyznaczanie mapy cyfrowej transformacji, zarządzanie zasobami danych w oparciu o większą świadomość potrzeb klientów oraz uważne śledzenie tego, co się dzieje w świecie nowych technologii, doceniając przy tym wagę ich potencjalnych możliwości w przyszłości.

Fundamenty zmiany

Z badań Digital Academy i PwC Polska wynika, że każda transformacja cyfrowa jest inna, ale jej fundamenty są wspólne – przeprowadzając transformację należy skupić się na klientach (zaspokajanie ich ewoluujących potrzeb), danych (możliwość opomiarowania działań), innowacyjności (ciągłe eksperymentowanie, wyciąganie wniosków i uczenie się, które prowadzi do optymalizacji, w tym obniżenia kosztów, zwiększenia szybkości działania oraz zwiększenia przychodów), pracownikach (umożliwienie członkom zespołu podejmowania decyzji i aktywnego wnoszenia nowych pomysłów) i technologii.

Chcąc uzyskać jak największe korzyści ze strategii, w kolejnym kroku zarządzający przedsiębiorstwem powinni zidentyfikować obszary, które wymagają realnych usprawnień w zakresie cyfryzacji w perspektywie długoterminowej, nie myśląc przy tym wyłącznie o bieżących potrzebach. Mogą się oni skupić na cyfryzacji poprzez rozwiązania zaawansowanej telekomunikacji, rozwiązania chmurowe czy cyberbezpieczeństwo. Powinni przy tym informować swój zespół o zachodzących zmianach, a działania konsultować z ekspertami, wykorzystując wiedzę dostawców technologicznych (w tym Orange) aby pomogli w osiągnięciu założonych celów biznesowych.

Ewolucja, a nie rewolucja

Transformacja cyfrowa to ewolucja, a nie rewolucja, która przyspiesza i optymalizuje działanie organizacji. Na przykładzie akcjonariuszy problematyczne jest często oszacowanie czasu, ile będzie trwało wdrożenie procesu z perspektywy zwrotu z inwestycji (ROI). Z uwagi na fakt, iż uwarunkowania zewnętrzne nie są stałe (technologie się rozwijają, a zachowania klientów zmieniają), zamiast skupiać się na określonym przedziale czasu, przedsiębiorstwo powinno zwrócić szczególną uwagę na tempo transformacji, aby zachować stałą przewagę konkurencyjną. W dobie szybo rozwijającej się sztucznej inteligencji (AI) zwróćmy chociażby uwagę na przesłanie słów Jensena Huanga, CEO Nvidia: „AI nie zabierze Twojej pracy. Zabierze ją osoba, która korzysta z AI, dlatego staraj się wdrożyć tę technologię najszybciej, jak potrafisz”. Transformacja cyfrowa nie jest celem samym w sobie a szeregiem procesów, przez który warto przejść. Pamiętajmy przy tym, że transformacja jest kluczowym krokiem w kierunku przyszłościowego biznesu.

Bariery wejścia

Mówiąc wprost, polskich przedsiębiorców często nie stać na niepodejmowanie kroków mających aktywować transformację cyfrową w ich firmach. W Orange Polska widzimy, jak wiele podmiotów nie ma jeszcze wystarczającej wiedzy na temat nowych technologii i świadomości konsekwencji z ich niekorzystania. Z badań KPMG wynika, że aż 78% polskich organizacji nie posiada formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej, a tylko 21% planuje zwiększyć związane z tym wydatki w perspektywie roku.

Aktualna niepewność makroekonomiczna i geopolityczna jest powodem, dlaczego wiele branż nie traktuje transformacji priorytetowo. Raport Deloitte podaje, że polscy przedsiębiorcy widzą następujące przeszkody we wdrożeniu transformacji: brak technologicznego know-how oraz szkoleń, brak wewnętrznej spójności w zakresie strategii rozwoju. Aby utrzymać konkurencyjność w erze cyfrowej, firmy powinny skupić się na rozwijaniu kompetencji pracowników i przykładać większą wagę do poszukiwania nowych technologii, które będą wspierać rozwój ich biznesu. Warto tutaj dodać, że biznesy z sektora MŚP cechują się szczególnym zapotrzebowaniem w zakresie podniesienia poziomu absorpcji najnowszych rozwiązań cyfrowych w działalności biznesowej. W celu zwiększenia konkurencyjności sektora MŚP dedykowane są programy wsparcia innowacji cyfrowych – konkursy organizowane przez PARP w ramach programu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Przyczyniają się one do cyfrowej transformacji gospodarki, stymulują zachowania przedsiębiorców i motywują ich do podnoszenia kompetencji.

Na ścieżce do Przemysłu 4.0

– Tworzenie firmy to nie sprint, to maraton – powiedział kiedyś Elon Musk. Podobnie uważa Kinga Szustek, Senior Brand Manager w Orange Polska. Transformacja cyfrowa oraz to, jakie trendy się z nią wiążą, obejmuje nie tylko zmiany technologiczne – to także zmiany społeczne w organizacji, których istotnym zadaniem jest poprawa komunikacji z pracownikami oraz klientami. Równolegle do rozwoju firmy w sposób systematyczny powinny odbywać się szeroko rozumiane działania marketingowe. Marki zaczynają oferować swego rodzaju doświadczenie, potrafiąc coraz mocniej angażować swoich odbiorców. W przypadku Orange Polska wychodzimy naprzeciw swoim klientom, organizując Forum IoT/5G, podczas którego specjaliści przekazują uczestnikom wiedzę i wieloletnie doświadczenie branżowe, analizując ich realne potrzeby i angażując się we wspólne budowanie Przemysłu 4.0.

Dlaczego warto się cyfrowo transformować, wykorzystywać technologie cyfrowe w celu digitalizowania analogowych procesów i dążyć do Przemysłu 4.0? Przede wszystkim aby zwiększyć dokładność prognozowania. Proces transformacji jest wspierany przez rozwiązania, które są dostępne na rynku, takie jak Internet Rzeczy, internet mobilny 5G oraz coraz bardziej popularne systemy bazujące na AI. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw nie musi być problematyczna. Aby tego uniknąć, trzeba wybrać specjalistów, którzy pomogą przejść przez dany proces, wspierając w podejmowaniu decyzji, które są związane z wykorzystaniem odpowiednich rozwiązań cyfrowych.

Orange Polska może stać się dedykowanym partnerem podczas procesu przekształceń. Przebieg transformacji cyfrowych jest zawsze inny, dlatego opieramy nasze podejście na indywidualnych wymaganiach. W Grupie Orange mamy umiejętności, poprzez podejście oparte na współpracy z wieloma dostawcami, aby oferować najnowsze technologie zgodnie z najlepszymi praktykami.

Paweł Kania

Kierownik produktu IIoT / Industrial 5G i rozwoju biznesu
Grupa Orange

Zobacz również


Przeczytaj