ROZWÓJ FIRMY
Skalowanie e-sklepu – checklista dla e-commerce
Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały rodzinny interes, czy też budujesz sklep detaliczny online, a może reprezentujesz takiego giganta jak Amazon, to sprzedaż internetowa przypomina uderzenie w kręgle. Jeżeli czasami w nie grasz, doskonale wiesz o tym, że odpowiednia technika i rzut sprawią, że można rozbić cały bank.
Data publikacji: 04.12.2023
Data aktualizacji: 08.01.2025
Podziel się:

Fundament to dane
Próba skalowania biznesu nie obędzie się bez analizy aktualnych danych i oceny obecnej sytuacji w Waszym e-sklepie. Mamy bardzo dużą liczbę wskaźników, na które koniecznie powinniśmy zwrócić uwagę – są to m.in. ruch na stronie, porzucone koszyki, wartość średniego koszyka, współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, grupa docelowa odbiorców, która nas odwiedza i oczywiście konwersja dzienna, tygodniowa, miesięczna czy kwartalna. Jeżeli nie radzimy sobie z analizą danych w Google Analytics, możemy zwrócić się do analityka, który z „chłodną głową” doradzi nam dalszy kierunek działań.
Czasami wystarczy usprawnić drobne rzeczy, aby zadziała się magia. Taka analiza danych pomoże nam zrealizować audyt, czyli określić mocne i trudne strony e-sklepu, które wymagają poprawy. Na bazie tych informacji warto mieć opracowaną strategię marketingową sklepu. Duży procent sklepów takiej strategii nie posiada, działając intuicyjnie i nie przygotowując się z dużym wyprzedzeniem do akcji specjalnych typu Black Friday, Cyber Monday, Summer Sale, reagując na ostatnią chwilę. Powoduje to dużą ucieczkę konwersji nie w tą stronę, co trzeba.
Technologie generujące wzrost
Prowadząc sklep online, przyjrzyjmy się uważnie, czy obecne narzędzia, a także technologie generują wzrosty – mowa o platformach e-commerce – a także czy są one sztywne, czy dają możliwość zwinnego skalowania, np.: za pośrednictwem AGILE i headless commerce, w którym mamy możliwość sprawnie zarządzać zawartością na stronie. Taka sama sytuacja dotyczy serwera czy systemów płatności. Zastanów się też nad tym, w jaki sposób prezentuje się nasz UX? Czy strona działa szybko, czy zdjęcia i grafiki są zarówno wyraźne, czytelne, ale także lekkie?
Dzięki marketing automation będziesz w stanie skrócić swój czas pracy, zmniejszyć koszty i zminimalizować wysiłek, który wkładałeś w mniej ważne działania marketingowe.
Nie zapomnij o oczekiwaniach klienta
Należy pamiętać o tym, że klient i jego potrzeby są na pierwszym miejscu. Od e-sklepu nie oczekuje się już tylko takich podstaw, jak bezpłatna i szybka dostawa, intuicyjna nawigacja, prosty zwrot i ulubione metody płatności. Młodsze pokolenia wymagają znacznie więcej. Chciałyby mieć dostęp do hiperpersonalizacji, a także otrzymać rozbudowane cyfrowe doświadczenia. Mowa o rozwiązaniach związanych ze sztuczną inteligencją, aplikacją mobilną sklepu z modułami AR czy cyfrowy certyfikat autentyczności produktu NFT/NFC, w którym zaszyty jest dodatkowy bonus do odbioru dla konsumenta.
Pamiętaj o tym podczas skalowania e-commerce
Aby skalować biznes, powinniśmy iść również z duchem ekologicznych trendów. Nie dotyczą one tylko obszaru dostawy, ale również przyjaznego dla środowiska opakowania. Zwłaszcza wtedy, kiedy chcielibyśmy przygotować się do sprzedaży zagranicznej i ekspansji na inne rynki. Skoro mówimy już o sprzedaży crossborder, pamiętajmy, że każdy rynek i konsument ma inne preferencje.
Polecam również skorzystać ze wszelkich narzędzi do automatyzacji marketingu i procesów biznesowych – obsługa zamówień, klienta czy zarządzanie magazynem. Dzięki marketing automation będziesz w stanie skrócić swój czas pracy, zmniejszyć koszty i zminimalizować wysiłek, który wkładałeś w mniej ważne działania marketingowe. Automatyzację możesz również wykorzystać do personalizowania samej strony. Dzięki wykorzystaniu potencjału AI systemy marketing automation będą mogły monitorować aktywność każdego użytkownika odwiedzającego Twój sklep. Przykładowo zastosowanie automatyzacji w firmie Edrone sprawił, że dla branży fashion i beauty średni wskaźnik ROI wyniósł 58,67. Takie działania pomagają uratować porzucone koszyki, przywrócić przeglądane produkty, zwiększyć subskrypcję newslettera i podziałać sprawnie z programem lojalnościowym.
Pamiętajcie też, aby analizować konkurencję i dbać o sprawną logistykę. Aby skalować swój biznes, powinniśmy być czujni na każdym kroku – m.in. wiedzieć, jaki jest koszt pozyskania klienta. Przydaje się również opracowanie lejka sprzedażowego i omówienie tego, co dzieje się na każdym jego etapie.
Przygotowałam dla Was w punktach kilka technik związanych ze skalowaniem biznesu, które również możecie wykorzystać w swoim sklepie:
- Personalizacja, doświadczenia i klientocentryczność.
- Magia copywritingu i odpowiednie zdjęcia .
- Live commerce zwiększający sprzedaż.
- Akcje specjalne, sezonowe, wyprzedaże.
- Lojalizacja za pomocą aplikacji mobilnej.
- Sztuczna inteligencja, rozwiązania AR, zabezpieczenia NFT.
- Strategia marketingowa.
- Analiza danych.
- Audyt – mocne i słabe strony sklepu.
- Crossborder – otwarcie na rynki zagraniczne.
- Sięganie po pomoc niezależnych ekspertów w wąskiej dziedzinie.
- Trendy ekologiczne.
- Neuromarketing (gra ceną, dane, oferta).
W mojej książce, którą wydałam jako self-publisher: „Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?”, znajdziecie cały rozdział dotyczący zwiększenia sprzedaży online, a także zapoznacie się z technikami, które przyczynią się do skalowania biznesu. Uzupełnieniem jest druga publikacja: „Przyszłość e-commerce” czyli umiejętność przewidywania, śledzenia predykcji, nowinek technologicznych po to, aby móc skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Bo nie sztuką jest zatrzymać klienta na jednorazowy zakup, ale zbudować z nim trwałą i długofalową relację. Jak ma to miejsce w większości branż – wyniki same się nie zrobią, a do corocznych wzrostów, poszerzenia asortymentu i rozwoju marki trzeba się przygotować.

Kamila Gębik
CEO KAMMEDIA.PL
CCO GO2NFT
Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji branżowych. Autorka książek: „Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty w Internecie?” i „Przyszłość e-commerce dla fashion i beauty”, które wydała jako self-publisher. Laureatka Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2023 w kategorii Kobieta Przyszłości za łączenie wysokich umiejętności organizacyjnych oraz niekonwencjonalnych rozwiązań dla branży e-commerce, a także pozytywne podejście do upowszechniania dotychczasowych wyników przedsięwzięć wśród całego społeczeństwa. Zaprasza do współpracy w zakresie szkoleń, strategii marketingowej, audytu, analizy danych, rekomendacji narzędzi sprzedażowych, certyfikacji produktów fashion&beauty NFT korporacyjnym.