Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Strategie przetrwania – czy biznes może rosnąć w czasie kryzysu?

ROZWÓJ FIRMY

Strategie przetrwania – czy biznes może rosnąć w czasie kryzysu?

Współczesne przedsiębiorstwa, aby móc przetrwać w obecnych warunkach niepewności i zmian rynkowych, powinny umiejętnie dostosowywać swoje strategie prowadzenia biznesu. Tylko efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi, elastyczny model biznesowy oraz usprawnienie procesów biznesowych zapewnią organizacji utrzymanie się na rynku.


Data publikacji: 06.01.2024

Data aktualizacji: 16.01.2024

Podziel się:

Firmy zmuszone są do ograniczania kosztów i poszukiwania bardziej efektywnych metod produkcji, dystrybucji i sprzedaży produktów. Ma to związek z rosnącymi kosztami energii i gazu, problemami z globalnymi łańcuchami dostaw towarów (m.in. z Chin), wysokimi kosztami zatrudnienia oraz niepewną sytuacją geopolityczną w Europie Wschodniej. Pandemia COVID-19 i jej skutki, wysoki poziom inflacji, stopy procentowe i wojna na Ukrainie są obecnie czynnikami ryzyka dla prowadzenia biznesu w Polsce. Ograniczenie działalności gospodarczej oraz zerwanie łańcucha dostaw dla wielu przedsiębiorstw oznaczało mniejszą skalę funkcjonowania, problemy z płynnością finansową, a często bankructwo. Kolejnym źródłem problemów wielu organizacji z branż TSL, HORECA, transportowej, motoryzacyjnej czy odzieżowej była wojna na Ukrainie. Z tego powodu polskie firmy zmuszone były do zmiany strategicznego kierunku rozwoju oraz poszukiwania innych rynków zbytu. Jak sobie poradziły?

Konserwy od kuriera

Ostatnie cztery lata były trudnym okresem dla całej branży HORECA. W tym czasie z powodu ograniczeń w działalności narzuconych przez rząd i utraty płynności wiele restauracji oraz hoteli zostało zamkniętych. Po pandemii spora liczba przedsiębiorstw nie było w stanie dalej normalnie funkcjonować. Jednak niektórzy menedżerowie, aby ratować swoje biznesy, poszukiwali nowych obszarów działania. Grzegorz Kłos, który przez wiele lat prowadził restaurację, postanowił spróbować podbić nową niszę. Uruchomił produkcję dań gotowych na wynos, które pakowano w puszki. Pomimo faktu, że po pandemicznej zawierusze przyszedł znaczny wzrost kosztów działalności spowodowany inflacją oraz rosnącymi stopami procentowymi, to jego firma nadal funkcjonuje. Sposobem na przetrwanie dla przedsiębiorcy z Krakowa okazała się produkcja rzemieślniczych konserw marki EdRed. W krótkim czasie po wybuchu pandemii postanowiono uruchomić sprzedaż poprzez sklep internetowy, w którym można nabyć dania dobrej jakości ugotowane przez kucharzy, a następnie zapakowane w puszki i dostarczane w krótkim czasie do klienta. Realizacja zamówień jest możliwa na terenie całej Polski, m.in. poprzez paczkomaty Inpost. Kluczowym celem było w tym przypadku przetrwanie w czasie kryzysu, a okazało się, że sprzedaż relatywnie szybko rosła. W firmie duży nacisk postawiono na naturalne składniki, zero konserwantów oraz wysoką jakość. Ponadto rzemieślnicze wytwarzanie dań według tradycyjnych receptur pozwoliło na pozyskanie nowych klientów w różnych regionach Polski.

Internet sprzedażowym ratunkiem

W ostatnich kilku latach sposobem na wyjście z problemów było umiejętne zarządzanie zmianami, czyli uelastycznienie produkcji i dystrybucji produktów. Istotną rolę odegrały inwestycje w innowacje oraz ograniczanie kosztów działalności. Takie firmy jak Answear czy CCC konsekwentnie rozwijały sprzedaż internetową. Ansewar.com jest polskim sklepem multibrandowym, który oferuje szeroki wybór ubrań, butów i dodatków ponad 500 marek. Wspomniana organizacja po wyjściu z rynku ukraińskiego rozpoczęła nową kampanię marketingową promującą sklep internetowy, a także rozwinęła sprzedaż w innych krajach Europy. Po kilku miesiącach spółka wznowiła działalność w Ukrainie z pewnymi ograniczeniami. Sprawny system sprzedaży online, duży wybór produktów oraz rozwój dystrybucji zapewniły stabilny wzrost pomimo rosnących kosztów działalności oraz ograniczenia wydatków konsumenckich w ostatnich miesiącach.

Dodatkowo Answear na początku czerwca zawarł umowę przejęcia spółki Fashion Trends Group. To firma powstała w 2007 r., która stworzyła markę odzieżową Sneaker Studio, skierowaną dla segmentu streetwear fashion. Answear pozyskał zatem nową markę, przez co mógł zaatakować kolejną rynkową niszę. Sposobem na przetrwanie trudnych dla firmy czasów było konsekwentne rozwijanie oferty produktowej i kanałów sprzedaży online, umacnianie strategicznej pozycji na dotychczasowych rynkach, a także próba zagospodarowania nowych. Rozwój organizacji oparto też na własnym centrum logistycznym, sprzedaży internetowej i optymalizacji kosztów. W 2022 r. spółka Answear osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 973,45 mln zł. Dla porównania przychody w 2021 r. wynosiły 683,53 mln zł. Nowe rynki zbytu, takie jak Grecja, Chorwacja, Słowenia i Cypr, zapewniły firmie wzrostu sprzedaży w 2022 r. o 26 %.

Kolejną interesującą organizacją, która w wyniku pandemii została zmuszona do strategicznych zmian, jest CCC. To jeden z największych oraz najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw na rynku obuwia w Polsce i na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Marka CCC funkcjonuje w 29 krajach – również na Bliskim Wschodzie. Oferuje swoim klientom przede wszystkim obuwie, ale też torebki, akcesoria, odzież. Omawiana firma sprzedaje swoje produkty w ponad 700 placówkach pod marką Boti, CCC i Lasocki. W krótkim czasie po wybuchu pandemii pojawiły się problemy związane z rosnącymi kosztami produkcji oraz kosztami bieżącego funkcjonowania. Spółka finansowała także przejęcie innych podmiotów za pomocą kredytów. Jednym ze sposobów na wyjście z trudnej sytuacji było rozbudowanie sprzedaży internetowej oraz wprowadzenie nowych marek produktowych do oferty. Podjęto decyzję o rozwijaniu strategii dystrybucji opartej na koncepcji omnichannel. Równie ważne okazało się usprawnienie procesów logistycznych spółki. Istotną rolę w tych procesach spełniło innowacyjne centrum logistyczne, którego najważniejszym elementem okazał się w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania o łącznej powierzchni 23,1 tys. mkw., który jest w stanie pomieścić minimum 5 mln par obuwia. Celem utworzenia centrum logistycznego firmy CCC było bezpośrednie składowanie i obsługa poszczególnych kartonów z towarem od przyjęcia do wysyłki przy minimalnym udziale człowieka.


W 2018 r. za jedną akcję spółki Dino inwestorzy płacili 34 zł, a w 2023 r. koszt pojedynczej akcji to 489 zł.


Zielona energia zmniejszyła koszty

Ostatnie trzy lata pokazały, że tylko sprawnie zarządzane przedsiębiorstwa o stabilnej sytuacji finansowej i logistyce mogą poradzić sobie ze skutkami pandemii, wysoką inflacją i wzrostem kosztów energii. Przykładem takiej firmy jest sieć sklepów Dino, która od lat sukcesywnie rozwija się w Polsce. Firma co roku otwiera nowe sklepy i notuje coraz lepsze wyniki finansowe. Sprawnie rozwijany system logistyki, otwieranie sklepów w nowych lokalizacjach, poprawa rentowności, utrzymanie marży oraz inwestycje w fotowoltaikę okazały się dobrym sposobem na rozwój w trudnych czasach. W 2018 r. za jedną akcję spółki Dino inwestorzy płacili 34 zł, a w 2023 r. koszt pojedynczej akcji to 489 zł. W 2022 r. organizacja otworzyła 344 nowe sklepy, a jej sprzedaż wzrosła o prawie 50% w porównaniu z 2021 r. Obecnie notuje wzrost wartości majątku i inwestuje w rozwój sieci sprzedaży, umacniając wizerunek marki. W 2019 r. spółka Dino posiadała 1218 sklepów, a w 2022 r. było to już 2156 sklepów. Również w czasie pandemii koronawirusa i w kolejnych latach spółka nadal inwestowała w nowe sklepy, systematycznie monitorując koszty działalności oraz rozwijała nowoczesne technologie w obszarze IT, logistyki i fotowoltaiki. W 2022 r. energia słoneczna zasilała 1701 sklepów o łącznej mocy  64 MW, a produkcja energii elektrycznej ze słońca w 2022 r. wynosiła 40 GW. W efekcie przez ostatnie trzy lata spółka znacząco ograniczyła zadłużenie, poprawiając wskaźniki płynności i rentowności. Przychody ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły 19 801 622 tys zł, a zysk netto – 1 132 087 tys zł.

Problemy finansowe nie muszą wcale oznaczać końca Twojego biznesu

Postępowanie restrukturyzacyjne to typ postępowania, który przeznaczony jest dla przedsiębiorców mających problemy z płynnością finansową, czyli ze zbyt wysokim zadłużeniem. Celem procesu jest zawarcie porozumienia z wierzycielami, tzw. układu. Co istotne, propozycje dla swoich wierzycieli wystosowuje sam dłużnik i nie jest w tym zakresie w zasadzie w żaden sposób ograniczony. W toku postępowania restrukturyzacyjnego możliwe jest zredukowanie zadłużenia, umorzenie odsetek, rozłożenie płatności na dogodne raty. Ponadto restrukturyzacja zadłużenia zapewnia ochronę majątku przedsiębiorstwa poprzez ochronę przed egzekucjami, a także przed wypowiedzeniem kluczowych dla dłużnika umów, takich jak np. umowa najmu czy umowa leasingu.

Niestety przedsiębiorcy w Polsce decydują się na rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego za późno. Widoczną przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak świadomości prawnej, brak bieżącej pomocy prawnej wykwalifikowanych prawników, samodzielna walka najpierw ze swoimi dłużnikami i nierzetelnymi kontrahentami, kolejno utrata płynności finansowej, która prowadzi do problemów z własnymi wierzycielami. Należy pamiętać, że jeśli ryzyko niewypłacalności zostanie zidentyfikowane odpowiednio wcześnie, zwiększa to szanse na skuteczną restrukturyzację. Dlatego rekomendujemy, by nie zwlekać z decyzją o konsultacji swoich problemów prawnych dotyczących Waszych spraw z dłużnikami czy tym bardziej z wierzycielami. Jednym zadaniem: Im szybciej skontaktujesz się z profesjonalnymi prawnikami, tym lepiej!

Podstawą każdej restrukturyzacji jest jej plan. Właściwie sporządzony plan restrukturyzacyjny znacząco zwiększa szanse na sukces. Stanowi on podstawę działań przedsiębiorcy znajdującego się w restrukturyzacji, dlatego jego opracowanie ma fundamentalne znaczenie dla całego procesu.  Każdą sprawę rozpoczynamy od indywidualnej konsultacji. Pierwsze spotkanie jest bardzo ważne, musimy poznać Twoje problemy a także charakter prowadzonej działalności. Ma to fundamentalne znaczenia dla określenia, który ze sposobów restrukturyzacji jest dla Ciebie najkorzystniejszy. Odpowiednio przeprowadzona analiza jest kluczem do późniejszego sukcesu.

W dalszej kolejności podejmujemy się szczegółowej analizy Twojego przedsiębiorstwa, musimy m.in. zweryfikować, jakie aktywa oraz pasywa posiada Twoja firma, jaki jest charakter jej zadłużenia, jakie umowy handlowe są dla niej kluczowe, czy prowadzone są postepowania egzekucyjne oraz ustalić, jakie elementy majątku musimy najpilniej ochronić.

Kolejno musimy opracować sposób, w jaki Twoje przedsiębiorstwo zostanie naprawione. Należy pamiętać, że na każdym etapie postępowania wierzyciele mają do niego wgląd, dlatego jest to tak ważny element całej układanki. Wierzyciele Twojego przedsiębiorstwa muszą nam zaufać.

Nieustanny nadzór profesjonalnych prawników nad procesem restrukturyzacyjnym to kolejna z podstaw prawidłowej restrukturyzacji. Czuwamy nad przebiegiem postępowania restrukturyzacyjnego, abyś Ty mógł czuć się bezpiecznie.

Nie można oczywiście zapominać że prawidłowa restrukturyzacja to również właściwe negocjacje z wierzycielami. Niejednokrotnie reprezentujemy naszych klientów podczas negocjacji z wierzycielami. Często sytuacja tego wymaga, a nadto wielu z wierzycieli nie chce negocjować bezpośrednio z dłużnikiem. Mamy doświadczenie w skutecznych negocjacjach z największymi instytucjami w naszym kraju.

Ważnym podkreślenia jest też to, że jeżeli postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone jest przez profesjonalnych prawników, to w żadnym negatywnym aspekcie nie wpływa ono na codzienne funkcjonowanie firmy.

Radosław Klonowski

Wspólnik zarządzający
Harvard Lawyers

Turbulencje w branży TSL

W okresie pandemii spowolnienie gospodarcze w Polsce i pozostałych krajach Europy było nieuniknione. W efekcie nastąpiła trudna sytuacja w branży transportowej i logistyce. Problemy z międzynarodowymi łańcuchami dostaw oraz braki wielu komponentów dla branży IT i motoryzacyjnej zmusiły przedsiębiorstwa do ograniczenia produkcji. Dla rynku TSL oznaczało to konieczność dostosowania się do nowej trudnej rzeczywistości. Po kilku latach od pandemii okazało się, że firmy z branży TSL wyszły z sytuacji kryzysowych dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie i sztuczną inteligencję. Spółka transportowa Epo Trans funkcjonuje na rynku transportowym od 1987 r., świadcząc usługi na obszarze całej Unii Europejskiej. Spadek stawek frachtowych, zamknięcie rynków wschodnich dla przewoźników drogowych oraz duża aktywność firm z Ukrainy poszukujących zleceń w Polsce i innych krajach UE doprowadziły do sytuacji, w której polskie organizacje transportowe zostały zmuszone do konkurencji cenowej. Ponadto branża TSL zanotowała w ostatnich miesiącach problemy z płynnością, rosnącymi kosztami leasingu i kredytów, presją na wzrost kosztów pracy oraz podatkami.

Przedsiębiorstwo Epo Trans postawiło na innowacyjność, aby przetrwać na coraz trudniejszym rynku. W firmie wdrożone zostały nowe naczepy według własnego projektu z systemem załadunkowym BOE (Back Door Extension). Takie rozwiązanie pozwoliło na usprawnienie efektywności transportu poprzez wzrost wydajności załadunku o 28%. W swojej strategii przetrwania prezes firmy Epo Trans kierował się innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak system PPC (Predictive Powertrain Control). System ten zastosowano w samochodach ciężarowych, a jego głównym zadaniem była większa oszczędność w zużyciu paliwa, wzrost wydajności i lepszy komfort pracy kierowców. Rozwiązanie rozróżnia wzniesienia i płaskie odcinki drogi, wspomagając kierowcę przy zmianie biegów i regulacji prędkości. Pozwala to na optymalizację zużycia paliwa.

W ostatnich latach również firmy kurierskie nie miały łatwo na rynku. Klienci zwiększyli swoją aktywność w sklepach internetowych, więc na rynku przesyłek mogliśmy zaobserwować wydłużenie czasu dostawy oraz wzrost stawek za paczkę. Jedną z firm kurierskich, które w tym czasie dokonały kluczowych zmian w strategii działania, był Inpost.  Ta spółka od początku funkcjonowania opiera swój rozwój na innowacjach. Jako pierwsza wprowadziła na rynek paczkomaty, a obecnie realizuje strategię rozwoju opartą na budowaniu własnej sieci paczkomatów w Europie, kreowaniu wizerunku marki w działaniach marketingowych i poprawie jakości obsługi. Zmiany, jakie zastosowano w firmie Inpost w czasie pandemii oraz po jej zakończeniu, to m.in. wprowadzenie do użytkowania samochodów elektrycznych. Pozwoliło to na obniżenie kosztów transportu. Firma posiada 463 samochody elektryczne. W 2022 r. pojazdy elektryczne Inpostu dostarczyły około 30 mln paczek. Efektywne wykorzystanie transportu w logistyce oraz rozwój nowych zagranicznych rynków zapewniły firmie wzrost przychodów o ponad 50% w 2022 r. W 2022 r. Inpost dokonał przejęcia zagranicznej firmy Mondial Relay, która była liderem dostaw out of home oraz alternatywnych punktów odbioru. Dzięki temu prezentowana spółka zwiększyła udział w rynku przesyłek kurierskich w Europie. Wśród innowacyjnych rozwiązań zastosowanych przez spółkę jest testowana obecnie usługa Inpost Pay uważana jako rewolucję w systemie płatności bezgotówkowych. Ma ona obsługiwać terminale płatnicze i aplikacje mobilne, co z pewnością ułatwi rozliczanie transakcji za usługę.

Podsumowanie

Ostatnie trzy lata były trudnym okresem dla wielu przedsiębiorstw. Menedżerowie i właściciele firm podejmowali trudne decyzje, aby ratować firmy. Konieczne były zmiany w strategii rozwoju, negocjacje z bankami oraz dostawcami dotyczące kredytów i płatności, a także reorganizacja procesów biznesowych w produkcji i logistyce.  Część z opisanych przedsiębiorstw wyszła z kryzysu, odnotowując lepsze wyniki sprzedaży.

Niektóre firmy nadal znajdują się w trudnej sytuacji i czas wychodzenia z kłopotów finansowych może być dłuższy. Jednak dzięki sprawnemu zarządzaniu, elastycznej strategii i umiejętności ograniczania kosztów przedsiębiorstwa nadal mogą prowadzić działalność biznesową, poszukując okazji do zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku.

Nadal problemem dla menedżerów oraz właścicieli wielu przedsiębiorstw są rosnące koszty produkcji, energii i koszty zatrudnienia. Na dzień dzisiejszy już wiemy, że wydatki na wynagrodzenia i ZUS wzrosną jeszcze w lipcu tego roku. Rząd zapowiedział też kolejne podniesienie stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 r., co z pewnością spowoduje możliwe redukcje etatów. Bezpiecznie możemy zatem założyć, że łatwiej nie będzie. Ale pamiętajcie – w ogniu hartuje się stal. Dacie radę! Pozostańcie otwarci na nieszablonowe rozwiązania, podejmujcie decyzje w oparciu o dane i – a może przede wszystkim – nie traćcie zapału.

Redakcja „SMART Business”

Magazyn branżowy
Wydawnictwo SMART Media

Misją „SMART Business” jest opowiedzenie Ci bardzo konkretnej historii… Historii o liderach i o tym, jak stać się jednym z nich. Historii o pieniądzach i o tym, jak je zarabiać oraz nimi zarządzać. Historii o stylu życia nastawionym na rozwój i generowanie wartości. Historii o budowaniu relacji zarówno z partnerami biznesowymi, jak i członkami własnego zespołu.

Zobacz również

Grafika otwierająca artykuł o tym, czy możliwe jest założenie spółki bez wspólnika
Przeczytaj