Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Auta premium dla małych przedsiębiorców – przegląd ofert do 300 000 zł netto

FIRMOWA MOBILNOŚĆ

Auta premium dla małych przedsiębiorców – przegląd ofert do 300 000 zł netto

Rynek nowych samochodów zaczyna wracać na właściwe tory. Pomimo szalejącego kryzysu sprzedaż nowych aut mocno pnie się w górę. Małe i średnie przedsiębiorstwa również uczestniczą w napędzaniu sprzedaży pojazdów. Dlatego też przygotowaliśmy przegląd najpopularniejszych i najlepszych aut premium, które mogą wzbudzać zainteresowanie branży MŚP.


Data publikacji: 10.01.2024

Data aktualizacji: 07.01.2025

Podziel się:

Kryzys ekonomiczny, który w ostatnich miesiącach silnie dotyka światową gospodarkę, wpływa także na rynek motoryzacyjny. Z nowymi samochodami są generalnie dwa problemy. Jeden z nich to znaczący wzrost cen. Drugi dotyczy dostępności aut i dlatego też, decydując się na zakup nowej floty firmowej, czas dostarczenia auta klientowi to nawet kilkanaście miesięcy. Dobrą wiadomością jest jednak fakt, że z danych statystycznych wynika, iż sprzedaż znów zalicza zwyżki. Niezależnie czy analizujemy dane podawane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, czy Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wzrosty miesięczne i roczne są na poziomie kilku, a nawet kilkunastu procent. Poprawia się też przepływ kluczowych komponentów, co może spowodować rozpoczęcie procesu cenowej stabilizacji.

W niniejszym materiale skupimy się jednak na segmencie premium. Nasz przegląd został podzielony na dwa segmenty: spalinowe sedany/liftbacki/kombi klasy średniej i wyższej średniej oraz auta elektryczne. Założony budżet to maksymalnie 370 000 zł brutto (ok. 300 000 zł netto). By zawęzić pole wyboru, wybraliśmy wyłącznie samochody marek premium. Co ciekawe, przyjęcie tych założeń i tak pozwoliło mieć bardzo szeroki wybór nowych samochodów dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zobaczmy zatem, co znajdziemy w polskich salonach marek premium.

Spalinowy sedan/liftback/kombi

W tej kategorii możemy znaleźć samochody następujących marek: Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes, Volvo i Volkswagen. W przypadku włoskiej marki wybór samochodu typu sedan/kombi ogranicza się do jednego modelu czyli Giulii. Włoski sedan (kombi tutaj nie występuje) oferowany jest z trzema jednostkami napędowymi (280-konny benzyniak, 510-konny benzyniak i 210-konny diesel), a ceny wahają się od 230 500 zł do 477 500 zł. W zakładanym budżecie możemy wybierać między słabszym benzyniakiem a dieslem.

Alfa Romeo Giulia – zobacz testy auta

Audi z kolei oddaje do dyspozycji trzy modele: A4 (sedan i kombi), A5 (coupe i liftback) oraz A6 (sedan i kombi). Samochody klasy średniej (A4 i A5) dają szeroki wybór zarówno w kwestiach silnikowych, jak i wyposażeniowych. W zależności od modelu do wyboru może być nawet osiem silników (cztery benzyniaki o mocach od 150 do 450 KM) i cztery diesle (od 136 do 341 KM). Cennik A4 zaczyna się od 146 000 zł (sedan) i 153 600 zł (kombi), a A5 od 181 300 zł (coupe) i 189 300 zł (liftback). Warto podkreślić też, że w zakładanym budżecie mieści się większość konfiguracji. Większe Audi A6 to za kolei dziesięć jednostek napędowych: dwie hybrydy (299 KM i 367 KM), cztery benzyniaki (od 265 do 630 KM) oraz cztery diesle (od 163 do 344 KM), a cennik zaczyna się od 220 100 zł. Wybór pod budżet mniejszy niż w przypadku A4 czy A5, jednak dla niektórych klientów priorytetem może być wielkość auta, a nie ilość koni mechanicznych czy wyposażenie standardowe czy opcjonalne.

Audi A5 – zobacz testy auta

Przechodząc do BMW, do wyboru w segmencie sedan/liftback/kombi mamy trzy modele: BMW Serii 3, Serii 4 i Serii 5. W przypadku tego ostatniego na dzień tworzenia materiału jest krótko po premierze nowego modelu i w salonach trwa właśnie wymiana generacyjna popularnej „piątki”. I w ten sposób, szukając samochodu sedan, możemy już zamówić nową generację oznaczoną jako G60. Ze spalinowych wersji do wyboru mamy obecnie jeden silnik benzynowy (2.0 20i 190 KM) oraz jednego diesla (2.0 20d 197 KM). Ceny to odpowiednio 255 000 zł i 270 000 zł Są jeszcze odmiany elektryczne i5, ale o nich w późniejszej części artykułu.

Szukającym aut typu kombi, możemy w tym momencie polecić starszą generację G31. Tutaj wybór jednostek napędowych jest dużo większy niż w przypadku młodszego auta. Możemy wybierać pomiędzy: jedną hybrydą (2.0 30e 292 KM), trzema benzyniakami (2.0 20i 184 KM, 2.0 30i 245 KM i 3.0 40i 333 KM) oraz czterema dieslami (2.0 18d 150 KM, 2.0 20d 190 KM, 3.0 30d 286 KM i 3.0 40d (340 KM). Cennik poszczególnych wersji startuje od 235 500 zł, a kończy się, lekko przekraczając budżet, na kwocie 363 600 zł. Podobnie jak w przypadku Audi, przy mniejszych modelach BMW mamy do dyspozycji aż cztery nadwozia: 3 sedan, 3 kombi, 4 coupe i 4 GranCoupe (liftback). Niezależenie od tego, który model wybierzemy, to BMW jest w stanie pochwalić się szerokim wyborem jednostek napędowych – w zależności od modelu może być ich nawet kilkanaście (benzyniaki od 156 do 551 KM, diesle od 122 do 340 KM oraz hybrydy plug-in od 204 do 292 KM). Cennik popularnej „trójki” startuje od 192 500 zł, a „czwórki” od 220 500 zł (coupe) i 224 500 zł (GranCoupe).

BMW 520d G60 – zobacz testy auta

Brytyjska konkurencja spod znaku Jaguara może zaoferować dwa modele dla MŚP – mniejszy XE klasy średniej oraz większy XF klasy wyższej średniej. W porównaniu do dwóch pierwszych marek wybór jednostek napędowych jest jednak mocno okrojony. XE może być napędzany jednym z trzech silników (dwa benzyniaki 2.0 i4P 250 KM lub 2.0 i4P 300 KM i jeden diesel 2.0 i4D 204 KM), a ceny startują z poziomu 243 000 zł, a kończą się na 315 400 zł. Konkurent dla BMW Serii 5 czy Audi A6, czyli większy Jaguar XF to ta sama paleta silnikowa (dwa benzyniaki 2.0 i4P 250 KM lub 2.0 i4P 300 KM i jeden diesel 2.0 i4D 204 KM), a cennik waha się między 295 200 zł a 376 500 zł.

Podobnie jak w przypadku Jaguara, oferta Lexusa pozostaje bardzo skromna na tle konkurencji. Przyjęte założenia spełnia de facto jeden model, jakim jest Lexus ES. Japończycy od dawna słyną z budowania hybrydowych napędów i taki też pracuje pod maską japońskiej limuzyny. To 2.5-litrowa hybryda produkująca 218 KM, a cennik tego auta waha się między 255 000 zł a 330 000 zł.

Koncern ze Stuttgartu musi nawiązywać skuteczną rywalizację z konkurencją z Ingolstadt i Monachium, dlatego też wybór wśród modeli spod znaku gwiazdy jest równie szeroki, co w przypadku Audi i BMW. W założonych warunkach Mercedes oferuje dwa modele: klasę C (sedan i kombi) oraz klasę E (również sedan i kombi). W przypadku mniejszego auta mamy do czynienia z nową generacją, która swoją premierę miała w 2022 roku. Do wyboru mamy w sumie jedenaście jednostek napędowych (cztery hybrydy: od 313 do 680 KM, cztery benzyniaki od 170 do 408 KM oraz trzy diesle od 163 do 265 KM). Ceny wahają się od 184 000 zł do 545 900 zł, przy czym de facto tylko wersje oznaczone jako AMG przekraczają założony budżet. Podobnie sprawa się ma z większą Klasą E. Również tutaj jest szeroki wybór silników (dwie hybrydy od 306 do 320 KM, pięć benzyniaków od 197 do 435 KM oraz pięć diesli od 160 do 330 KM). Oferta bardzo szeroka, jednak w założonym budżecie mieści się już mniej konfiguracji, bowiem cennik startuje od 216 200 zł, a najdroższe konfiguracje wyceniono na co najmniej 482 500 zł.

Mercedes-Benz klasy C – zobacz testy auta

Szwedzko-chińskie Volvo w ostatnich latach mocno odświeżyło swoją gamę modelową i również tutaj znajdziemy interesujące nas samochody. W klasie średniej Volvo reprezentowane jest przez model S60 (sedan) i V60 (kombi), a w wyższej średniej przez S90 (sedan) i V90 (kombi). Niestety wybór jednostek napędowych jest tutaj mniejszy niż w przypadku niemieckiej konkurencji, ale dużym argumentem przemawiającym za tymi autami jest kwestia bezpieczeństwa. Mniejsze S60 oferowane jest z trzema jednostkami napędowymi: jedną hybrydą Plug-in 2.0 T8 455 KM i dwoma benzyniakami 2.0 B4 197 KM oraz 2.0 B5 250 KM). Co ciekawe, V60 oferuje większy wybór silników. Do wyboru są: dwie hybrydy (2.0 T6 Recharge 350 KM i 2.0 T8 Recharge 455 KM), dwie benzyny (2.0 B3 163 KM i 2.0 B4 197 KM) oraz jeden diesel (2.0 B4 197 KM). Ceny S60 to zakres między 247 900 zł a 349 900 zł, a V60 wyceniono między 173 900 zł a 308 900 zł. Większe S90 można wybrać z jednym z czterech silników: hybrydy 2.0 T8 Recharge 455 KM, dwóch benzyniaków 2.0 B4 197 KM i 2.0 B5 250 KM oraz 2.0 B5 235 KM. S90 wyceniono między 270 900 zł, a 336 900 zł V90 z kolei nie ma także lekko inną ofertę. Do wyboru mamy dwie hybrydy (2.0 Recharge 350 KM i 2.0 T8 Recharge 455 KM), jedną benzynę (2.0 B4 197 KM) i jednego diesla (2.0 B4 197 KM). Ceny zaczynają się od 259 900 zł, a kończą się na 363 900 zł.

Volvo S60 – zobacz testy auta

Na koniec tego działu warto należy wspomnieć też o Volkswagenie, który posiada jednego przedstawiciela w tym zestawieniu. Po wycofaniu Passata sedan w sprzedaży nadal pozostaje Volkswagen Arteon. Do wyboru mamy dwie wersje nadwozia (sedan i Shooting Brake), a paleta silnikowa to siedem pozycji: jedna hybryda (1.4 TSI Plug-in Hybrid 218 KM), cztery benzyniaki (1.5 TSI 150 KM, 2.0 TSI 190 KM, 2.0 TSI 280 KM i 2.0 TSI 320 KM) oraz dwa diesle (2.0 TDI 150 KM i 2.0 TDI 200 KM). Cennik waha się między 182 490 zł a 296 590 zł.

Volkswagen Arteon – zobacz testy auta

Elektryki premium dla sektora MŚP

Współczesne czasy wymagają od producentów oferowania aut z alternatywnymi źródłami napędu. Obecnie mocno promowana jest energia elektryczna, a liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych mocno pnie się w górę. Wybór popularnego „elektryka” staje się coraz trudniejszy, bowiem oferta sukcesywnie rośnie. Przeglądając propozycje wyżej wspomnianych marek, znajdziemy co najmniej kilkanaście modeli, które spełnią przyjęte założenia.

Audi skupiło się przede wszystkim na segmencie SUV i w swojej ofercie ma dwa modele: Q4 e-tron i Q8 e-tron. Mniejsze auto oferuje cztery warianty mocy (od 170 do 299 KM), a większy trzy (od 340 do 503 KM), a cennik w przypadku Q4 e-tron startuje od 212 600 zł, a kończy na kwocie 290 000 zł. Większe Q8 e-tron wyceniono na 345 000 zł, a najdroższe odmiany przekraczają założony budżet, bowiem cennik kończy się na kwocie 445 800 zł.

BMW ma dużo szerszą ofertę aut elektrycznych. Wśród elektryków z Monachium znajdziemy liftbacka i4 (w trzech wariantach mocy od 286 do 544 KM), nowego sedana i5 (w dwóch wersjach 340- lub 517-konnej) oraz jednego SUV-a iX3 o mocy 286 KM. Liftback i4 ma najlepszą ofertę cenową. Cennik startuje z poziomu 259 000 zł, a najdroższa odmiana to wydatek 362 500 zł. Z kolei w przypadku i5 w założonym budżecie mieści się słabsza odmiana, którą wyceniono na 345 000 zł – mocniejsza odmiana to wydatek ponad 500 000 zł. iX3 wyceniono na 297 000 zł.

Ciekawą ofertę z kolei przygotowali koreańscy producenci spod znaku Hyundaia i Kii. Ci pierwsi oferują sedana Ioniq 6, który dopiero co debiutuje na polskim rynku. Do dyspozycji są dwie wersje mocy oferujące 229 lub 325 KM, a cennik startuje z poziomu 284 900 zł, a kończy na 304 900 zł. Kia z kolei ma w swoich salonach SUV-a EV6, który oferowany jest w jednej z czterech konfiguracji mocy: od 170 do 585 KM, a cennik zaczyna się od 209 900 zł, a kończy na 399 900 zł.

Hyundai IONIQ – zobacz testy auta

Japońskiego Lexusa w niniejszym zestawieniu reprezentują dwa samochody – oba z segmentu SUV. Jest to Lexus UX300e, napędzany 204-konnym silnikiem oraz nowy Lexus RZ z 313-konnym napędem elektrycznym. Mniejsze i słabsze auto wyceniono od 262 900 zł, a cennik kończy się na kwocie 317 900 zł. Nowość Lexusa to wydatek z kolei co najmniej 329 900 zł, a najbogatsze odmiany lekko przekraczają założony budżet, bowiem trzeba wydać 389 900 zł.

Lexus UX300e – zobacz testy auta

Mercedes w założonym budżecie oferuje dwa elektryczne samochody. Jest to Sedan EQE oraz SUV EQC. Limuzyna w naszych ramach oferowana jest w dwóch wersjach napędowych: 300 (o mocy 245 KM) i 350 (292 KM), a całość oferty składa się sześciu konfiguracji: 300 (245 KM), 350+ (292 KM), 350 (292 KM), 500 (408 KM), AMG 43 (476 KM) i AMG 53 (625 KM). Cennik EQE startuje z poziomu 336 700 zł, a kończy, mocno przekraczając budżet, na kwocie 519 700 zł. Skromniejsza oferta jest w przypadku SUV-a EQC. Tutaj do dyspozycji mamy tylko jeden, 408-konny silnik elektryczny, a cennik obejmuje kwoty od 315 900 zł do 365 000 zł.

Analizując rynek aut elektrycznych nie można zapomnieć o krezusie segmentu elektryków, jakim jest amerykańska Tesla. Te samochody długo nie były oficjalnie dostępne na polskim rynku, jednak w końcu ludzie Elona Muska zauważyli również nasze kraj. W naszej analizie skupimy się na dwóch z czterech dostępnych modeli. Mamy tutaj na myśli Model 3 i Model Y. Oba auta to hity sprzedażowe Tesli na całym świecie. coraz częściej spotykamy je też na polskich drogach. Oferta tego pierwszego składa się z trzech konfiguracji napędu: 325 KM, 372 KM i 480 KM, a atrakcyjny cennik obejmuje zakres cenowy od 205 990 zł do 256 990 zł. Podobnie ma się sprawa z SUV-em, czyli Modelem Y. Tutaj również są do wyboru trzy konfiguracje napędu: 204 KM, 351 KM I 514 KM, a cennik startuje od 224 990 zł, a kończy na kwocie 281 990 zł. Jest to jeden z najmocniejszych oferentów samochodów elektrycznych. A jakość samochodów mocno została poprawiona.

Segment samochodów elektrycznych stale się powiększa, a narzucane przepisy powodują, że auta spalinowe zaczynają być w mocnej defensywie. Mnogość oferty elektryków powoduje, że coraz łatwiej znaleźć auto skrojone pod konkretnego klienta. Szkoda tylko, że infrastruktura, która może obsłużyć elektryki, nie jest i jeszcze długo nie będzie tak rozwinięta (zarówno pod względem ilościowym, jak i technologicznym), jak sieć stacji benzynowych, na których możemy zatankować samochody spalinowe.

Marek Adamowicz

Dziennikarz
Branża motoryzacyjna

Stawia na ciągły rozwój – zarówno w kontekście nowinek technologicznych, jak i mechanizmów działania biznesu motoryzacyjnego. Jego pasją są małe i duże podróże – koniecznie z aparatem w dłoni.

Zobacz również


Przeczytaj