Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się

Szukaj

Zaloguj

Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Zarejestruj się
Strona Główna/Artykuły/Firmowa mobilność – dlaczego rośnie zainteresowanie wynajmem długoterminowym?

FIRMOWA MOBILNOŚĆ

Firmowa mobilność – dlaczego rośnie zainteresowanie wynajmem długoterminowym?

Wynajem długoterminowy staje się coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla leasingu i kredytu. Trudna sytuacja gospodarcza, wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe wpływają na większe zainteresowanie tą formą finansowania. Przedsiębiorców przekonuje stała rata oraz brak konieczności wkładu własnego. 


Data publikacji: 08.01.2024

Data aktualizacji: 16.01.2024

Podziel się:

Niestabilność gospodarcza, niepewna przyszłość, w tym rosnące ceny pojazdów i stopy procentowe wpływające na koszty finansowania, powodują, że wiele firm wstrzymuje decyzje o zakupie nowych aut. Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), łączna sprzedaż nowych samochodów do firm w 2022 r., a więc we wszelkich formach finansowania dostępnych na rynku, była mniejsza o 9,9% r/r. Jeszcze większy spadek był widoczny w przypadku zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu liczonych razem wyniósł on 14% r/r. Inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, gdzie odnotowany został wzrost sprzedaży o 2,3% r/r. 

O rosnącej popularności tej formy finansowania floty świadczą dane rynkowe – na koniec 2022 r. tempo rozwoju branży wynajmu długoterminowego osiągnęło poziom 10,3% r/r i nieprzerwanie rośnie od prawie 2 lat.  Jak podaje PZWLP, w 2022 r. udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży w Polsce nowych samochodów do firm ogółem zwiększył się o 3,3 punktu procentowego r/r. Po taką formę finansowania sięgnęły blisko 3 na 10 firm w naszym kraju. Udział ten zwiększa się sukcesywnie i szybko w ostatnich latach. Dla porównania w ciągu 5 minionych lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży aut do firm w Polsce zwiększył się o blisko 7 punktów procentowych – z 21,3% do 28,1%.  To świadczy o wzroście zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród firm i przedsiębiorców w Polsce – zarówno najmniejszych podmiotów gospodarczych, jak i dużych korporacji. 

Największe przyśpieszenie widać od wybuchu pandemii COVID-19, czyli momentu, w którym rozpoczęły się problemy gospodarcze i funkcjonowanie firm stało się trudniejsze niż wcześniej. Wynajem długoterminowy zyskuje w oczach przedsiębiorców jeszcze szybciej w trudnych pod względem gospodarczych czasach.

– Stabilność, którą gwarantuje stała rata uwzględniająca wszystkie koszty związane z eksploatacją auta oraz brak konieczności wkładu własnego powodują, że ta forma jest atrakcyjną i dobrze dopasowaną do aktualnej sytuacji alternatywą dla klasycznego leasingu, kredytu czy zakupu za gotówkę – mówi Robert Antczak, prezes zarządu PZWLP.

Najnowszy raport Arval Mobility Observatory – „Barometr Flotowy 2023” – również potwierdza duże zainteresowanie klientów wynajmem długoterminowym. – Wśród przedstawicieli firm zapytanych o zainteresowanie tą formą finansowania w ciągu najbliższych trzech lat niemal 30% respondentów wskazało, że prawdopodobnie lub na pewno zdecydują się na wynajem pojazdów – mówi Agnieszka Gołaszewska, dyrektor handlowy Arval Service Lease Polska. – Nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić, szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczej. Wynajem to rozwiązanie, które opiera się inflacji i podwyżkom stóp procentowych, ponieważ klienci przez cały okres 3- lub 4-letniego kontraktu płacą stałą miesięczną ratę – dodaje.

Warto przytoczyć także wyniki badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przeprowadzonego przez IBRiS, z którego wynika, że blisko co czwarta organizacja jest zainteresowana ofertą wynajmu długoterminowego. W ciągu najbliższych 12 miesięcy 19% spośród najmniejszych firm w Polsce planuje wymianę samochodu lub pozyskanie nowego, a 17% z nich będzie rozważać właśnie wynajem długoterminowy – podkreśla Radosław Kraciuk, Purchase Manager Qarson Polska. 

Wynajem długoterminowy – z czego wynika duże zainteresowanie?

Zdaniem Sandry Szkwarek, Head of Marketing and Product Development CEE w MHC Mobility, istnieje kilka czynników, które przyczyniają się do tego trwałego zainteresowania. Po pierwsze, rozwój nowych form prowadzenia biznesu, który został wymuszony przez pandemię, odegrał istotną rolę w stymulowaniu gospodarki. Wiele firm zdało sobie sprawę, że elastyczność i adaptacyjność są kluczowe dla ich przetrwania. Wynajem długoterminowy aut umożliwia przedsiębiorstwom skoncentrowanie się na swojej działalności bez konieczności inwestowania dużych sum w zakup i utrzymanie floty pojazdów. Elastyczność i oszczędność finansowa przyciągają organizacje, które chcą zminimalizować ryzyko i zoptymalizować swoje zasoby.

Po drugie, kompleksowość usługi wynajmu długoterminowego samochodów jest czynnikiem przyciągającym klientów. Firmy, które korzystają z tej formy wynajmu, mają zapewnioną pełną obsługę obejmującą ubezpieczenie, serwisowanie, pomoc drogową i inne usługi. To pozwala im skoncentrować się na swojej działalności, a nie martwić się o codzienne problemy związane z utrzymaniem floty pojazdów.

Ponadto wynajem długoterminowy aut oferuje również pewność finansową i przewidywalność kosztów. Stałe miesięczne opłaty za wynajem pozwalają firmom na dokładne planowanie budżetu i unikanie nieprzewidywalnych wydatków związanych z utrzymaniem własnej floty.

Zdaniem Pawła Kostrubca, kierownika działu sprzedaży w LeasePlan, coraz większe zainteresowanie ze strony przedsiębiorstw zyskują również usługi typu flex. Wzrost ten wynika z faktu, że w dynamicznym środowisku biznesowym, jaki obecnie obserwujemy, przedsiębiorstwa często angażują się w projekty średnioterminowe wymagające nowych pojazdów, co stymuluje popyt na elastyczne rozwiązania wynajmu. – Powodem wzrostu popularności wynajmu jest rosnąca świadomość tej usługi oraz jej dostępność. Za wynajmem przemawia ekonomia i wygoda. Wynajem długoterminowy pozwala zmieniać samochód na nowy co trzy-cztery lata. Nie ma przy tym konieczności uiszczania pierwszej wpłaty ani późniejszego wykupu użytkowanego auta po zakończeniu umowy. Przy tym rozwiązaniu firma ma też zapewnione usługi dodatkowe, takie jak obsługę serwisową, zarządzanie oponami, ubezpieczenie i assistance. Te obowiązki bierze na siebie organizacja wynajmująca, a wszystkie związane z tym koszty są stałe przez cały okres trwania umowy i wliczone w miesięczny czynsz.

Wynajem długoterminowy pozwala firmom:

  • dopasować swoją flotę do zmieniających się potrzeb biznesowych i bieżących wymagań.
  • dzięki kompleksowej obsłudze obejmującej utrzymanie i naprawy pojazdów przenieść część obsługi administracyjnej na podmiot zewnętrzny.
  • dzięki stałej racie planować koszty w dłuższej perspektywie czasu co pozwala lepiej zarządzać budżetem.
  • regularnie wymienić flotę i korzystać z nowoczesnych i bardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów.


Wynajem długoterminowy – jak wygląda oferta?

W Qarson Polska można wynająć fabrycznie nowe auto na 12 miesięcy w formie abonamentu. Jak podkreśla Radosław Kraciuk, rata abonamentu jest z zasady tańsza niż leasingowa, ponieważ zostaje wyliczona na podstawie rocznego użytkowania auta, a nie jego pełnej wartości, jak w przypadku leasingu, który często kończy się wykupem auta. Oferta Qarson może być więc interesująca dla firm, które potrzebują wypożyczyć auto na wiele miesięcy, ale nie lat. Jak zaznacza ekspert, organizacja wypełnia tym sposobem lukę między usługami typu RAC (Rent a Car) na dzień lub weekend, a leasingiem na 3 czy 5 lat. W cenie abonamentu zawarta jest większość opłat związanych z posiadaniem auta, w tym ceny za jego użytkowanie, ubezpieczenie, serwis, naprawę i usługi dodatkowe – po stronie klienta pozostają koszty tankowania. Co ważne, wysokość abonamentu pozostaje bez zmian w trakcie trwania umowy. Zaletą usługi wynajmu auta na abonament jest też prosty proces weryfikacyjny oraz uproszczenie formalności. Całość odbywa się online, ale z pomocą dedykowanych doradców klienta. Cyfrowo podpisaną umowę można zawrzeć nawet w pół godziny od pierwszego kontaktu.

LeasePlan również stawia na obsługę online. Wspieramy klientów poprzez dedykowane platformy online, które umożliwiają łatwe zarządzanie umowami, raportowanie i monitorowanie pojazdów. Dzięki temu fleet manager ma dostęp do zgłoszeń nie tylko swoich pojazdów, ale również innych użytkowników, co pozwala na pełną kontrolę i efektywne zarządzanie flotą podkreśla Paweł Kostrubiec. 

Firma Arval Service Lease Polska stworzyła z kolei ofertę The Journey Goes On. –Zaproponowaliśmy wynajem rowerów elektrycznych, ponowny wynajem aut używanych czy firmowy system car sharingu – wyjaśnia Agnieszka Gołaszewska i dodaje: – Wielokrotnie słysząc o obawach dotyczących elektromobilności, wdrożyliśmy pakiet GO ELECTRIC, który odpowiada na największe problemy zgłaszane przez klientów – obawę o koszty użytkowania i niewystarczającą infrastrukturę ładowania aut elektrycznych. Przystąpiliśmy do programu rządowych dopłat do zeroemisyjnych aut „Mój Elektryk”, a dodatkowo zaoferowaliśmy klientom kartę do sieci stacji GreenWay.


Wynajem długoterminowy samochodów jest dzisiaj szczególnie korzystny dla firm, które poszukują stabilności finansowej. Umożliwia on usystematyzowanie wydatków i pełne zaplanowanie kosztów związanych z samochodem.


Wynajem długoterminowy – z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Ważną zaletą wynajmu długoterminowego, bardzo docenianą przez klientów, jest brak konieczności uiszczania opłaty wstępnej. – Podstawą rozliczenia jest ustalona stała miesięczna rata, która oprócz samego finansowania pojazdu zawiera wiele usług, w tym serwisowanie i ubezpieczenie. W cenie jest też pakiet assistance – wyjaśnia  Agnieszka Gołaszewska. – Oferujemy także usługi dodatkowe, których cena może zostać wliczona w comiesięczny abonament. Są to m.in. wymiana i przechowywanie opon, zainstalowanie punktu ładowania samochodu elektrycznego, a w przypadku większych firm także systemy telematyczne i carsharingowe – dodaje. 

Dodatkowe opłaty mogą natomiast wynikać z przekroczenia warunków kontraktu – np. wyższego niż ustalony w umowie przebiegu – albo zwrotu pojazdu w stanie, który odbiega od wytycznych z „Przewodnika Zwrotu Pojazdu” stworzonego i zatwierdzonego przez wszystkie firmy skupione w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. 

Generalnie można powiedzieć, że usługa wynajmu długoterminowego jest elastyczna. Jak podkreśla Paweł Kostrubiec, klient łatwo może dostosować usługi, które mają być realizowane w ramach comiesięcznej raty i dostosować jej wysokość do swoich potrzeb. W ramach jednej opłaty przedsiębiorcy mają pokryte koszty ubezpieczenia, serwisu oraz ewentualnych napraw samochodu. Wszystkie te usługi zawarte są w stałej kwocie raty, co przy obecnej inflacji w szczególności zyskuje na wartości i daje poczucie bezpieczeństwa przy jednoczesnej kontroli kosztów. Z tego powodu również opcja ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem. 

Potwierdzają to badania przeprowadzonych przez CarGurus, z których wynika, że jedną z głównych przyczyn, dla których klienci wybierają wynajem samochodów, jest brak konieczności inwestowania dużych sum pieniędzy na początku. Zdaniem Marty Klaus-Włodarczak, Commercial Director w Qarson Polska, wynajem samochodów jest bardziej przystępny finansowo, ponieważ wymaga jedynie regularnych opłat za użytkowanie, co daje większą elastyczność budżetową. Dodatkowo wynajem samochodów usuwa obawy związane z utrzymaniem i naprawami pojazdu. Według ankiety przeprowadzonej przez AAA 62% konsumentów uważa, że brak konieczności naprawy samochodu jest główną korzyścią wynikającą z wynajmu pojazdu. 

– Koszt wstępny to jednorazowa opłata startowa zawierająca koszty administracyjne i logistyczne, m.in. rejestrację pojazdu oraz przygotowanie go do wydania. Jej wysokość różni się w zależności od wybranego modelu samochodu. Kosztem stałym jest rata abonamentu. W cenie miesięcznego abonamentu znajduje się fabrycznie nowy samochód, pakiet 10 000 km, serwis, przeglądy i naprawy gwarancyjne, rejestracja pojazdu, opony letnie, odbiór auta u dealera. Za dodatkową opłatą można wybrać ubezpieczenie Qarson (Assistance oraz auto zastępcze w cenie), Pakiet Safe, który chroni od opłat związanych z obsługą szkody z tytułu AC, większy pakiet kilometrów do wyboru (od 12 500 do aż 25 000 km rocznie), opony całoroczne oraz dostawę auta pod wskazany adres. Miesięczna rata uzależniona jest od marki i modelu samochodu tłumaczy Marta Klaus-Włodarczak. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że w każdym momencie trwania rocznej umowy można zrezygnować z wynajmowanego samochodu. Wiąże się to jednak z karą umowną w wysokości połowy pozostałej opłaty abonamentowej – dodaje.   

Nie zapominajmy też, że wynajem to rozwiązanie bardzo korzystne ze względów podatkowych – cała miesięczna opłata, w którą wchodzą wszystkie usługi, podlega możliwości odliczenia do 100% podatku VAT oraz rozliczenia kosztów jako kosztów uzyskania przychodu. To argumenty, które są ważne dla wielu przedsiębiorców – podkreśla Agnieszka Gołaszewska. 

Wynajem długoterminowy – dla jakich firm będzie najlepszą opcją?

Wynajem długoterminowy jest rozwiązaniem atrakcyjnym dla każdego rodzaju firmy. Wielu przedsiębiorców z sektorów takich jak handel detaliczny, usługi budowlane czy transport, nie jest w stanie osiągnąć sukcesu bez odpowiedniej floty samochodów. Dlatego też wynajem długoterminowy auta staje się coraz popularniejszą opcją dla różnych branż, firm dużych i małych. Jeszcze niedawno korzystały z niego głównie duże korporacje. Poprzez edukację rynku i poszerzanie oferty udało się nam dotrzeć do segmentu MŚP, a ostatnio także do najmniejszych firm i osób prowadzących jednoosobową działalność – mówi Agnieszka Gołaszewska.

Zdaniem Pawła Kostrubca wynajem długoterminowy samochodów jest dzisiaj szczególnie korzystny dla firm, które poszukują stabilności finansowej. Umożliwia on usystematyzowanie wydatków i pełne zaplanowanie kosztów związanych z samochodem. Gwarantuje więc stabilność finansową, która przekłada się także na bezpieczeństwo działalności. To eliminuje nieprzewidywalne wydatki i ułatwia kontrolę nad budżetem firmy. Od klasycznego leasingu różni się m.in. tym, że w ratach klient nie spłaca całej wartości auta, a jedynie utratę wartości (różnicę między ceną zakupu a wartością auta na koniec umowy), dzięki czemu rata miesięczna jest niższa. Ponadto wraz z samochodem klient otrzymuje pakiet usług wspomniany wyżej. Tradycyjny leasing często wymaga znacznej wpłaty początkowej, która może stanowić obciążenie finansowe. Wynajem długoterminowy umożliwia uniknięcie tego dodatkowego obciążenia i pozwala skoncentrować się na rozwijaniu działalności. 

W badaniu przeprowadzonym przez IBRiS przedsiębiorcy wskazują, że największe korzyści przemawiające za długoterminowym wynajem aut to stała rata przez cały okres wynajmu (55%) oraz jej niski poziom (41%). 


Wynajem długoterminowy – jakie są perspektywy dla rynku?

Zdanie ekspertów co do przyszłości rynku wynajmu długoterminowego jest zgodne. Wraz ze wzrostem świadomości polskich klientów będzie się dalej dynamicznie rozwijał i zyskiwał na znaczeniu. Nie stają mu na przeszkodzie ekonomiczne zawirowania, których w ostatnich latach nie brakowało. Jest wręcz przeciwnie. Największe przyśpieszenie we wzroście popularności wynajmu widać od wybuchu pandemii, czyli momentu, w którym wystąpiły poważniejsze problemy gospodarcze i funkcjonowanie firm stało się trudniejsze niż wcześniej. To dowodzi, że wynajem długoterminowy zyskuje w oczach przedsiębiorców jeszcze szybciej w trudnych pod względem gospodarczych czasach ocenia Agnieszka Gołaszewska.   

Wynajem długoterminowy staje się atrakcyjną opcją dla firm, które chcą dostosować swoją flotę do zmieniających się potrzeb i warunków rynkowych. Zdaniem Sandry Szkwarek na rozwój rynku wynajmu długoterminowego wpływają również wzrastająca świadomość ekologiczna i zmieniające się regulacje dotyczące ochrony środowiska. Wprowadzane ograniczenia dla pojazdów o napędzie spalinowym sprawiają, że firmy zwracają większą uwagę na alternatywne źródła napędu, takie jak pojazdy elektryczne. Wynajem długoterminowy umożliwia organizacjom dostęp do najnowszych technologii i ekologicznych rozwiązań bez konieczności inwestowania dużych sum w zakup takich pojazdów. Biorąc pod uwagę te czynniki, perspektywy dla rynku wynajmu długoterminowego w Polsce są obiecujące. Oczekujemy, że zainteresowanie tą formą wynajmu będzie nadal rosnąć przewiduje przedstawicielka MHC Mobility.

Optymistycznie w przyszłość patrzy też Jacek Jasiński, Country Manager Qarson Polska. Zdaniem eksperta możemy zakładać, że trend wzrostu z zeszłego roku utrzyma się także w tym. Przede wszystkim mają na to wpływ zmieniające się preferencje konsumentów, którzy zamiast kupna auta coraz częściej decydują się na wynajem. Dynamiczny postęp związany z rozwojem technologii również przyciąga klientów do wynajmu, dzięki czemu mogą korzystać z nowych modeli samochodów o niższym zużyciu paliwa, mniejszej emisji CO2 oraz posiadających zaawansowane funkcje bezpieczeństwa. 

W opinii Pawła Kostrubca perspektywy dla rynku wynajmu długoterminowego samochodów są silnie związane z największymi globalnymi trendami, takimi jak digitalizacja i współdzielona mobilność. Wprowadzają one wiele zmian w sposobie, w jaki konsumenci korzystają z usług wynajmu samochodów. Zdaniem eksperta digitalizacja odgrywa kluczową rolę, umożliwiając coraz większą dostępność usług wynajmu samochodów online. Klienci mogą teraz łatwo rezerwować, opłacać i zarządzać swoimi umowami wynajmu za pośrednictwem platform cyfrowych. Współdzielona mobilność również wpływa na rynek wynajmu długoterminowego samochodów. Kluczowym motywatorem zmian na rynku wynajmu długoterminowego samochodów jest jednak przede wszystkim rosnąca liczba aut elektrycznych w firmowych flotach, co świadczy o tym, że branża wynajmu samochodów idzie w kierunku zrównoważonej mobilności. Te czynniki będą napędzały innowacje i zmiany w branży, co przekłada się na większą dostępność usług, elastyczność, ale też na coraz powszechniejsze stosowanie polityki zrównoważonego rozwoju, jeśli chodzi o usługi wynajmu długoterminowego samochodów. 

Dorota Siudowska-Mieszkowska

Wydawca redakcji ekonomii
Wydawnictwo Naukowye PWN

Dziennikarz, autorka artykułów i raportów z zakresu zarządzania, ekonomii, finansów i nowych technologii. Przez kilkanaście lat była redaktorem naczelnym publikacji adresowanych do biznesu. Obecnie, od 10 lat, jako wydawca zarządza redakcją ekonomii w Wydawnictwie Naukowym PWN. Jest wydawcą wielu bestsellerów autorstwa zarówno polskich, jak i zagranicznych autorów, do których zaliczają się światowej sławy ekonomiści, w tym nobliści.

Zobacz również


Przeczytaj